SR, tätt följt av SVT, har fortfarande högst förtroende av alla svenska mediebolag. Men sedan förra året har båda bolagen sjunkit fyra procentenheter vardera. Enligt Emanuel Karlsten, ordförande för Medieakademin, är det inte någon förvånande utveckling.
– Vi kan ju se att vi har haft en pandemi där väldigt många institutioner har fått väldigt högt förtroende, och nu är public service tillbaka på mer normala nivåer. Sedan kan vi ju också se att det har skett ganska stora förändringar beroende på partisympatier man har, säger Emanuel Karlsten.
Förtroendet sjunker bland yngre
I barometern kan man se att bland undersökningens yngre deltagare, alltså de i åldern 16-29, ökar förtroendet för alla traditionella nyhetskällor förutom för public servicebolagen.
– Jag vet inte vad det kan bero på. Det är väl upp för debatt, säger Emanuel Karlsten.
Tiktok gör barometerdebut
I år mättes förtroendet för Tiktok för första gången, och plattformen hamnade genast på sista plats. Enligt barometern sade bara två procent av undersökningsdeltagarna att de hade ganska eller mycket stort förtroende för Tiktok.
– Tiktok går ju in på den lägsta noteringen jag tror förtroendebarometern någonsin haft. På ett sätt är det väl naturligt med tanke den djupa misstro som finns mot Tiktok, framför allt för att det är kinesiskt ägt.
Twitter och Facebook rasar
Twitter och Facebook låg något högre än Tiktok med fem procent var. Men båda plattformarna har genomgått vad Emanuel Karlsten beskriver som ett procentuellt sett stort ras.
– Twitter har ju haft ett väldigt tufft år, med Elon Musk som tagit över. Och trots att det är en relativt liten plattform i Sverige så har det rapporterats väldigt mycket, och väldigt negativt om det. Det som är lite speciellt nu är att av alla sociala plattformar vi mäter är det helt plötsligt Flashback, det kanske mest utskällda forumet Sverige någonsin haft, som ligger överst, säger han.
Kulturnyheterna har sökt SVT:s vd Hanna Stjärne och SR:s dito Cilla Benkö.