Roma blev snuvad, tycker Fredrik Sahlin. Foto: Netflix/AP/TT

Analys: ”Roma är ju på alla sätt en bättre film än Green book”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Årets spridda skurar av statyetter visar att Oscarsgalan är inne i en lätt personlighetskluven utvecklingsfas, där de senare årens kamp för jämställdhet och jämlikhet har satt den gamla Oscar-kolossen i gungning.

Fredrik Sahlin

Filmkritiker

Fyra statyetter gick till den glamrockiga slagdängan Bohemian rhapsody, men den stora vinnaren var ändå mångfalden.

Mycket har hänt sedan #Oscarssowhite-initiativet för tre år sedan satte fokus på den förut alltid vitmålade Oscargalan. Årets statyetter till BlackKklansman (som drar ner brallorna på Ku Klux Klan), Black Panther (den första svarta superhjälten fick tre Oscarsstatyetter), Regina King (bästa biroll i If Beale street could talk), Rami Malek (Bohemian rhapsody) och Mahershala Ali (Green book), och ytterligare några pristagare, visar att färgerna så sakteliga börjar blandas på Oscarsscenen.

Oscarsgalan 2019

Så även i dess enorma jury. Bara förra året valdes nästan tusen kvinnor och icke-vita-branschrepresentanter in i denna illustra samling som nu hyser drygt 90 00 medlemmar.

Men trots att Green book, som vann galan tyngsta pris, bästa film, kan beskrivas som en antirasistisk feelgood är dess vinst också ett tecken på att mycket är som det brukar. Det är nämligen en högst konventionellt berättad omaka-par-film, en publikfriare som vill väl men som samtidigt fått mycket kritik, framförallt på sociala medier, och då bland annat för att den är berättad ur ett vitt perspektiv. Frågan var om vibrationerna på nätet skulle sätta Green books vinstchanser i gungning men i natt fick vi bekräftat det man kunde ana:

Oscarsakademin hänger inte på twitter.

Green books bästa film-statyett var också ett slag för den konventionella biofilmen. Alfonso Cuaróns mexikanska drama Roma är ju på alla sätt en bättre film, men då den efter några få pliktskyldiga visningar på biograf hade premiär hos strömningsjätten Netflix var det inte helt oväntat att den skulle få problem att vinna den mest prestigefulla kategorin. Om den hade vunnit vore det dessutom första gången en icke-engelskspråkig produktion gjorde så.

Här satte juryn ner foten och sa att ett verk som ska vinna bästa film ska ha erbjudit eskapism via den vita duken och det engelska språket.

Men bara det att en Netflix-film vann tre Oscar, varav ett för fotot, visar att framtiden redan är här. Roma har bara genom sina många nomineringar redan fått branschen att tänka i nya banor.

Alla vinnare

Bästa film: Green book

Bästa regi: Alfonso Cuarón – Roma

Bästa kvinnliga huvudroll: Olivia Colman – The favourite

Bästa manliga huvudroll: Rami Malek – Bohemian rhapsody

Bästa kvinnliga biroll: Regina King – If Beale street could talk

Bästa manliga biroll: Mahershala Ali – Green book

Bästa originalmusik: Ludwig Göransson – Black Panther

Bästa originalsång: Shallow från A star is born av Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando, Andrew Wyatt och Benjamin Rice.

Bästa originalmanusmanus: Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly – Green book

Bästa manus efter förlaga: Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee – BlacKkKlansman

Bästa filmfoto: Alfonso Cuarón – Roma

Bästa klippning: John Ottman – Bohemian rhapsody

Bästa smink/mask: Greg Cannom, Kate Biscoe och Patricia Dehaney – Vice

Bästa kostym: Ruth Carter – Black Panther

Bästa scenografi: Hanna Beacher och Jay Hart – Black Panther

Bästa ljudredigering: John Warhurst och Nina Hartstone – Bohemian rhapsody

Bästa ljudmix: Paul Massey, Tim Cavagin och John Casali – Bohemian rhapsody

Bästa icke-engelskspråkiga film: Alfonso Cuarón – Roma (Mexiko)

Bästa animerade långfilm: Spider-man into the spider-verse

Bästa animerade kortfilm: Bao av Domee Shi och Becky Neiman

Bästa dokumentär: Free solo av Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes och Shannon Dill

Bästa kortfilm: Skin av Guy Nattiv, Jaime Ray Newman

Bästa specialeffekter: Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles och J.D. Schwalm – First man

Bästa kortdokumentär: Period. End of sentence

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Oscarsgalan 2019

Mer i ämnet