Jag ska säga det på en gång: Jag gillade inte Game of thrones, förstod aldrig grejen och blev glad när den äntligen tog slut. Men jag tror att även seriens fans håller med om att seriens sista säsonger knappast var fantasyeposets starkaste.
Game of thrones har slagit alla tänkbara Emmyrekord och skrapat ihop flera hundra statyetter sedan säsong ett. Flera av dem har den varit väl värd, men att ge den svagaste säsongen galans finaste pris för att ”tacka för den här tiden” känns så förutsägbart och fegt att jag får full förståelse för att tv-galornas tittarsiffror befinner sig i fritt fall.
En värdig vinnare i kategorin hade varit Succession – ett familjedrama om USA:s absoluta maktelit med tv:s minst älskvärda persongalleri.
Om dramavinnaren känns tillbakablickande kändes komedivalet desto fräschare. Visserligen har Phoebe Waller-Bridges Fleabag redan avslutats efter bara två säsonger, men serieskaparen spås en strålande framtid i branschen. Förra året lämnade Fleabag inget större avtryck i Emmy-nomineringarna, men Waller-Bridge (skapare och huvudrollsinnehavare i Fleabag) har uppnått ett kulturellt momentum: Fleabags andra säsong har lyckats fånga den breda publikens kärlek (en scen har dessutom dubbats till ”den sexigaste i modern tid”), Killing Eve – som Phoebe Waller Bridge var showrunner för under säsong ett har fått större uppmärksamhet och för några månader sedan stod det klart att Phoebe Waller-Bridge skulle skriva manuset till nästa Bond-film.
Kategorin best limited series – bästa miniserie har i viss mån blivit kategorin där lite smalare och/eller konstnärligare serier får ta plats. I och med att antalet avsnitt är begränsat behöver finansiärerna inte i samma utsträckning oroa sig för bristande lönsamhet. Att svenskregisserade Chernobyl tog hem segern var helt rätt val, jag tycker att det är årets hittills bästa serie. Favorittippad på förhand var When they see us, som på intet sätt är en dålig serie, men kanske snarare har ett viktigt samhällsbudskap än ett fantastiskt manus. Däremot plockade en av seriens huvudrollsinnehavare och stora behållning – Jharrel Jermoe – hem en statyett för bästa manliga huvudroll.
Fullständigt rånad på både nomineringar och vinster blev dystopiska pärlan Homecoming med Julia Roberts i huvudrollen och En engelsk skandal, som förvisso lyckades bräda Stellan Skarsgårds Chernobylinsats i kategorin bästa manliga biroll (Ben Wishaw) men både serien och Hugh Grants skådespelarinsats är väl värda mer kärlek än de fick.