Ingen förstår hur det gick till. Hur en 23-årig Lena Dunham med en pretentiös pitch utan vare sig huvudkaraktär eller handling lyckades få in en tv-serie på ett av världens största tv-bolag. En serie hon dessutom fick skriva, regissera och spela huvudrollen i. Men så blev det, och resten är tv-historia.
I början drogs ofta paralleller mellan Girls och Sex and the City men under seriens gång tystnade snabbt de jämförande rösterna. Båda utspelade sig visserligen i New York och skildrade fyra kvinnliga huvudpersoner, men ungefär där tog likheterna slut.
Jag såg Sex and the City när jag var typ 15 och älskade den, vi brukade diskutera vem som var mest lik vem i serien. Jag har aldrig haft samma diskussion med mina vänner när det kommer till Girls. Trots att kvinnorna i Sex and the City levde i jättelägenheter på Manhattan och köpte 400-dollarsskor till höger och vänster var det lättare att identifiera sig med dem. Man vill inte känna igen sig i Hannah, Shoshanna, Jessa eller Marnie. De är svinjobbiga.
Ändå har vi i sex säsonger andäktigt följt vart och ett av deras steg. I mitt tycke blev också den sjätte och avslutande säsongen seriens bästa. Men allt jag kan tänka på nu är att vi skulle ha slutat lite tidigare.
OBS: SPOILERVARNING
Dunham tog avsked av både Shoshanna och Jessa i avsnitt nio och hon borde ha stannat där.
”Vår show har aldrig handlat om det traditionella, städade avslutet” säger Dunham till the Daily Beast, men ändå är det precis vad som sker. I det sista avsnittet ska allt knytas ihop. Marnies och Hannahs krångliga vänskap måste absolut redas ut. Och framförallt tvingar Lena Dunham sin självupptagna, bortskämda och helt oberäkneliga rollfigur Hannah Horvath att ta steget in i vuxenlivet.
Dunham kliver därmed rakt in i Hollywoodfällan vi har sett så många gånger förut. Seriens skapare vill så gärna att huvudpersonen ska få ett lyckligt slut, att den helt glömmer bort vem huvudpersonen är. I Hunger Games slutscen badar Katniss Everdeen i glödande solsken. Rustningen är borta, hon har en pastellfärgad klänning på sig och ett barn i famnen – äntligen är hon lycklig. Och Carrie Bradshaw i Sex and the City får ett avslut som i vilken romantisk komedi som helst – springaren på den vita hästen når henne och hon blir äntligen hel.
Slutavsnittet av Girls hoppar fem månader framåt i tiden. Hannah har fått ett stabilt jobb och har flyttat från New York. Avsnittet kretsar kring att hon inte kan få sin nyfödda son att amma. I den allra sista scenen tar han äntligen bröstet. Hannah omfamnar moderskapet och ler. Allt är väl.
Förutom att det inte längre är Hannah som sitter där.
Läs mer: Lena Dunham tar farväl av Girls