Han är störst på Twitch – efter 31 dagar lång livesändning

Uppdaterad
Publicerad

Den amerikanske Twitch-stjärnan och youtubern Ludwig Ahgren har slagit världsrekord i antal betalande prenumeranter på Twitch efter en 31 dagar lång livesändning – som förlängdes med tio sekunder för varje ny prenumerant.

Ludwig Ahgrens plan med sin så kallade ”subathon” var att den skulle pågå i 24–48 timmar när den drog i gång den 14 mars. Idén är att varje gång en person börjar prenumerera på hans konto adderas tio sekunder. Och prenumeranterna tickade in, i hundratal, sedan tusental och sedan i tiotusental.

Slog ”Ninja”

Så vad tittade folk på? Jo, på 25-årige Ahgren som tittade på film, åt mat, tränade, spelade och sov – i sin röda racerbilssäng.

Några gånger var klockan farligt nära att ticka ned till noll, men då kom nya prenumeranter in och adderade tid. Medan han sov såg olika administratörer och tittare till att ha trevligt via sändningen genom att chatta, dela med sig av roliga klipp och liknande.

Till slut passerade Ahgren till och med ”Fortnite”-profilen Tyler “Ninja” Blevin, som hade det tidigare rekordet på plattformen Twitch med 269 000 betalande prenumeranter, och slog därmed världsrekord. Nu är han uppe i över 283 000 prenumeranter, enligt Twitchtracker, de allra flesta adderade under sändningen. En prenumeration kostar minst 4:99 dollar i månaden.

Enligt Kotaku ska Ahgren skänka omkring 350 000 dollar (närmare tre miljoner kronor) som han har dragit in på rekordsändningen till välgörenhet.

Sista gången

Efter 31 dagar fick det vara nog. Ludwig Ahgren meddelade att han skulle stänga av sändningen – och någon mer subathon ska det inte bli, enligt honom själv.

Innan han stängde av passade han på att slå sönder sin säng med en slägga, och när de sista minuterna tickade ned vände han sig till tittarna.

-Ta inte det här jävligt fel. Jag är inte er kompis. Inga parasociala relationer. Jag känner inga av er 200 000 personer på min stream just nu. Men på något sätt, så har alla ni som kollektiv gjort mig väldigt lycklig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.