Foto: TT/Skärmdumpar

Här är Google-orden partierna köpt

Uppdaterad
Publicerad

Moderaterna har köpt Google-annonser kring ordet ”bilbränder” och Socialdemokraterna har köpt ”Moderaterna”. Men även de andra partierna betalar för att få ord förknippade med sin politik.

Det företag eller parti som köper en annons av Google hamnar högt upp, med annonsmärkning, när någon söker på ordet som partierna betalat för. Man betalar per klick och vissa populära ord är dyrare än andra. Här är några av partiernas ordköp:

(S): Moderaterna, sjukvård, välfärd (ord i urval)

Socialdemokraterna har köpt ord-annonser från Google förra valet och i årets valrörsele. Det handlar främst om ord som partiet anser ligger nära deras politik.

Val 2018 – #dinröst

– För vår del handlar det om ord som välfärd, sjukvård och skola som man kan förknippa med vår prioriterade politik, säger Juan-Pablo Roa, budskapsstrateg och biträdande kommunikationschef för Socialdemokraterna.

Partiet har även betalat för ordet ”Moderaterna”, något som blev känt tidigare i somras.

– Ja det stämmer, det handlar om att nå människor som är intresserade av politik.

(C): Landsbygd, kultur, närodlad politik, Annie Lööf (ord i urval)

Centerpartiet har sedan valet 2010 använt sig av Googles sökoptimering gällande ord. Centern använder sig av så kallade adwords för att stärka det egna varumärket genom att betala för ord som ”närodlad politik” och för att locka väljare ur målgruppen, som landsbygd och glesbygd.

– Det går lite upp och ner i vad man betalar. ”Jobb” till exempel är väldigt konkurrensutsatt, så det blev för dyrt för oss, säger Ola Spännare, kommunikationschef för Centerpartiet.

(V): Jämlikhet, rättvisa (ord i urval)

Vänsterpartiet använder adwords för första gången i valet 2018.

(L): -

Liberalerna uppger inte exakta sökord och säger att de bara använder adword för att sökoptimera på Youtube och hitta rätt målgrupper.

(KD): -

Kristdemokraterna betalar inte Google för ord.

(MP): Klimat, miljö (ord i urval)

– Jag är lite förvånad över att de (Moderaterna) gick ut och berättade om det här. Poängen för oss är att det är en del av vår strategi. Men vi har till exempel klimat och miljö, säger Pontus Tengby, presschef för Miljöpartiet.

Moderaterna: Bilbränder, Swexit, restskatt (ord i urval)

– Vi har sökordsannonsering på ord inom olika politiska områden, som ekonomi och jobb, lag och ordning, klimat och försvar. Exempel på sökord vi sponsrat är ”Sverige+militär”,” inkomstdeklaration”, ”restskatt”, ”klimatförändringar”, ”skogsbränder” och ”Swexit”, säger kommunikationschef Hampus Knutsson till Aftonbladet.

Sverigedemokraterna:

Kulturnyheterna har utan framgång sökt Sverigedemokraterna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2018 – #dinröst

Mer i ämnet