Tredelad bild. Vänster: Grupp med ungdomar. Mitten: Röda läppar med text. Höger: Folkmassa håller händer.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se exempel i videon ovan på att även populärkulturen är i recession. Foto: Dmitri Lovetsky/Robert Schlesinger/Ric Francis/TT

Har du drabbats av ”recession indicator”?

Publicerad

Flashmobs, rött läppstift och popmusik från sent 00-tal har börjat trenda – igen.

Orsaken? Lågkonjunktur.

Har du haft lust att börja spela ukulele? Dj:a? Eller delta i en flash-mob? Då har troligtvis även du påverkats av fenomenet ”recession indicator”.

Det är ett ekonomibegrepp som visar på att ekonomin är på nedåtgående genom tecken i populärkulturen. Och detta går att se i allt från musik, film och mode till klassiska internetfenomen.

Se i videon ovan hur gamla fenomen och trender nu åter bubblat upp.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.