Dansbandsfestival Foto: TT

Hård konkurrens om dansbandspubliken

Publicerad

Det knoppas i dansbandsrabatten.

I helgen kombinerar festivalen ”En kväll i juni” dansbanor med shopping i Ullared.

”Det är en gyllene kombo. Vår publik är vanliga Svenssons, och det här är Summerburst fast för dem i medelåldern”, säger Peter Strandberg, festivalgeneral.

För andra året välkomnar dansbandsfestivalen ”En kväll i juni” besökare till Ullared. Upplägget kretsar kring en kombination av musik och shopping, men festivalen betalas inte av varuhuset Gekås. Det säger Peter Strandberg, festivalgeneral.

– Gekås har ingenting med festivalen att göra, men de har varit fantastiskt behjälpliga. Vi har fått ett marknadsföringsbidrag för att kunna nå Norge.

”En gyllene kombo”

Hittills har En kväll i juni sålt 1.500 förköpsbiljetter. Under lördagen räknar festivalen med betydligt fler, drygt femtusen besökare. Efter förra året har festivalområdet byggts ut. Peter Strandberg, som själv varit musiker i dansbandet Friends, tror att kombinationen dansbandsmusik och shopping är likamed vinst.

– Det är en gyllene kombo. De som är här gillar att shoppa liksom. Jag tror att de är prismedvetna.

Hur ser er publik ut?

– Vår publik är vanliga Svenssons. Summerburst, som har poppat upp och blivit så himla stort bland kidsen – det här är för dem som är medelålders.

”Otroligt kostsamt”

Resten av sommaren präglas fortsatt av dansbandsmusik på flera platser runt om i landet.

– Det är otroligt kostsamt och en enormt stor risk att syssla med det vi gör. I år smäller vi upp över tvåhundra kvadratmeter tält. Bara det kostar en kvarts miljon. Sedan är det gagen för alla banden. Det är inte bara att köra igång och boka, säger Peter Strandberg.

– Det funkar inte heller att göra det här överallt. I storstäderna går det inte hem. i våras skulle de ha hyrt hela Tele2-arena för dansband, de hade bokat massor med artister men var tvungna att lägga ner. Det blev en flopp.

Vill bli större

Det stora mecket med att arrangera dansbandsfestivaler stoppar inte nya arrangörer från att pröva vingarna. Konkurrensen om dansbandspubliken hårdnar.

– Jag vet att intresset för dansband går i cykler. Nu tycker jag att det börjar bli populärt igen. Det är inte bara inbitna fans som kommer, vi drar mer folk.

Sveriges största dansbandsfestival är fortfarande veckan i Malung. Peter Strandberg tror inte att ”En kväll i juni” utgör någon riktig konkurrens – ens med shoppingupplägget. Men han vill utöka antalet festivaldagar i framtiden.

– Nu ligger det en dansbandsfestival ungefär varje helg under hela sommaren. Och Malung är Malung liksom, men kollar på om det går att utöka med fler dagar.

”Inga problem med konkurrens”

Bertil Elfström startade Svenska dansbandsveckan i Malung för snart 30 år sedan. Han har sett hur konkurrerande dansbandsfestivaler har försökt upprätthålla ett veckolångt program – men misslyckats.

– Det har dykt upp en hel del, men jag har inte märkt av någon avmattning av besökare hos oss. Snarare tvärtom. Vi är starkt rotade och har inga problem med någon konkurrens. Det är svårt för någon att bygga upp det vi har byggt upp under de här åren, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.