Enligt Isaksson har Bonnierfamiljen tappat tron på Dagens Nyheter som en långsiktigt hållbar affär. Bonniers pekar å sin sida på ökad konkurrens och ett förändrat medieklimat.
Isaksson menar att det finns flera bevis för Bonniers förändrade hållning och lyfter bland annat fram skrivningarna i den senaste årsredovisningen:
”Där ägnas gratistidningen Stockholm City ett par entusiastiska sidor och Dagens Nyheter några förströdda rader, där tecknas Stockholm Citys framtid i rosenrött och där utgör Dagens Nyheters redovisade förlust på 144 miljoner kronor textens epicentrum.”
DN som ”mjölkkossa”
Anders Isaksson skriver på tidningens debattsida att DN i dag reelt reducerats till en mjölkkossa för mediakoncernen. DN har dessutom blivit en resultatenhet bland hundratals andra och helt stängd för insyn, menar Isaksson.
Isaksson argumenterar för sin bild av DN som en mjölkko:
”Däremot är det uppenbart att Bonniers använder sin makt över tidningen för att plocka hem pengar med påtvingade hyres-, tryckeri- och servicekontrakt av olika slag med andra Bonnierföretag. Ingen utomstående vet vad Dagens Nyheter betalar för alla dessa tjänster, bara att ledningen är bunden till prisförhandlingar med Bonniers och att den saknar frihet att jaga bättre priser på marknaden.”
Bonniers uttryckta ambitionen att upprätthålla DN som en kvalitetstidning ger inte heller Isaksson mycket för och nämner dålig kvalitet på tidningspapperet och den pågående reklamkampanjen ”vems åsikt är din?” Båda uttryck för en låg ambitionsnivå, anser Anders Isaksson.
Anders Blåder