Hundratals anmäler Telias Facebook-samarbete

Uppdaterad
Publicerad

Förra veckan lanserade Telia en ny kampanj som erbjuder fri surf på utvalda sociala medier. Nu anklagas företaget för att snedvrida konkurrensen på internet och bryta mot nätneutraliteten.

Efter fler än 300 anmälningar förbereder Post- och Telestyrelsen (PTS) nu en granskning av företagets nya kampanj.

– Det är väldigt många konsumenter som hört av sig och frågat om detta ligger i linje med nätneutraliteten, säger Emma Närvä, enhetschef för PTS konkurrensavdelning.

Nätneutralitet

Gör den det?

– Det finns en konflikt, och det är tydligt att de behandlar trafik olika. Det är något vi kommer titta närmare på nu.

Omdebatterad fråga

Nätneutralitet har varit en hett omdebatterad fråga i it-världen på senare år. Begreppet innebär att all trafik på internet ska behandlas lika – ingen ska kunna köpa en ”gräddfil” där deras trafik prioriteras framför andras, och bredbandsleverantörer får inte blockera eller begränsa trafik.

Nyligen infördes krav på nätneutralitet i hela EU, i och med en ny EU-förordning som träder i kraft den 30 april.

Telias nya abonnemang erbjuder fri surf på Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp och Kik, något som företaget menar är i linje med de nya kraven.

”Vi gör ingen prioritering av trafik eller någon typ av blockering, därför menar vi att det inte står i konflikt med nätneutraliteten”, skriver Roberta Alenius, kommunikationschef på Telia, på företagets hemsida.

– Vi står helt bakom nätneutraliteten och självklart följer vi lagen. Det enda vi gör är att ge våra kunder tillgång till de här sex sociala medierna utan att det påverkar surfmängden. Kampanjen har blivit extremt positivt mottagen av våra kunder, säger Jonas Hasselberg, chef för konsumenttjänster på Telia

Zero rating blir allt vanligare

Vad Telia gör i praktiken är att inte ta betalt för trafiken på utvalda sociala medier, något de menar gynnar konsumenten. Även operatören 3 har tidigare infört fri surf på utvalda musiktjänster.

Fenomenet kallas för ”zero rating” och befinner sig i en gråzon i den nya EU-förordningen. Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter är kritiska till den här utvecklingen, som de menar snedvrider konkurrensen.

– Vi säger nej till den här lösningen, zero rating kommer sakta men säkert förgifta marknaden, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter.

– För den enskilde konsumenten som redan använder 3 eller Telia kan detta vara positivt, men vi tittar också på vad som händer på sikt. Det här slår sönder konkurrenssystemet: stora aktörer får en dominerande ställning och nya alternativ får svårt att ta sig fram.

Den här bilden delar inte Jonas Hasselberg:

– Den kritiken är viktig, och den har vi tagit hänsyn till. Vi är väldigt öppna med hur nya sociala medietjänster kan komma med i kampanjen, den dörren är öppen.

Kommer granskas

Det blir nu upp till PTS att avgöra om zero rating ska vara tillåtet eller inte. Delar de inte Telia och 3s tolkning riskerar företagen böter och föreläggande om att upphöra med erbjudandena. PTS kommer att inleda en granskning av Telias kampanj när de nya förordningarna träder i kraft på lördag. En granskning av operatören 3 pågår redan, enligt Emma Närvä.

Samtidigt arbetar EU med att ta fram riktlinjer för hur de nya kraven på nätneutralitet ska tolkas. Dessa förväntas bli klara den 30 augusti i år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätneutralitet

Mer i ämnet