De gråa hyenorna i betong intog Engelbrektsplan i centrala Stockholm en sommarmorgon i juni 2011. En vecka hann de stå där och väcka tankar och debatt, innan de beslagtogs av Trafikkontoret. I enlighet med stadens dåvarande policy om nolltolerans mot graffiti räknades hyenorna som skadegörelse. Nu ställs de ut på Regeringsgatan 42, bredvid entrén till varuhuset NK mitt i Stockholm.
– Det var väldigt många som tyckte om hyenorna och som vill se dem igen. Även om de nu visas inomhus så kommer de att få ta stor plats, säger Susanne Krutrök Åfors, presskontakt för hyenorna.
Väckte uppmärksamhet
”Hyenorna vid Stureplan” var en samtidskommentar av konstnären Olabo mot bratskultur och segregering. När de försvann 2011 bildades facebook-gruppen ''Vi som vill ha tillbaka hyenorna vid Stureplan'' med över 2000 medlemmar, och engagerade privatpersoner kontaktade myndigheterna för att få tag i djuren.
Polisen och Trafikkontoret ville dock att upphovspersonen skulle höra av sig. Och då väntade åtal för grov skadegörelse, ett brott som kan ge fängelse i upp till fyra år.
– Många undrade vad som skulle bli av skulpturerna om ingen hämtade ut dem... skulle de förvaras i all evighet? Slängas bort? Men myndigheterna sa bara att de väntade på rätt ägare.
Så vad hände med skulpturerna? Hur kom de tillbaka?
– När nolltoleranspolicyn upphörde 2013 fick konstnären höra rykten om att förundersökningen lagts ned, och att det bara var att hämta ut skulpturerna, inget straff väntade. Och lustigt nog var det samma personer som en gång körde bort hyenorna, som återlämnade dem till konstnären. Vi hoppas att de kommer på vernissage, berättar Krutkrök Åfors.
Ska inte gömmas undan
Sedan dess har skulpturerna stått i ett magasin i Stockholm och dammat. Nu kommer de till gatukonstutställningen KvadrArt, som pågår 18-26 mars med vernissage 17 mars. Utställningen blir den hittills största i sitt slag i Skandinavien och närmare 100 gatukonstnärer från Sverige, Italien, Frankrike, Ryssland och Holland medverkar.
Vad som händer med hyenorna efter utställningen är än så länge oklart.
– Förhoppningen är att hitta en plats där de får vara en längre tid eller permanent och där många kan se dem. Det är också konstnärens önskemål att de inte ska hamna i ett privat hem eller i någon källare där de aldrig syns, säger Krutrök Åfors.