Ett konsortium av tidskriftsförlag, däribland giganterna Time Inc. och Condé Nast, planerar att bilda en digital tidningskiosk där man ska kunna köpa publikationer i olika digitala format, uppger New York Times.
Tidskriftsbranschen har varit satt under ekonomisk press under en längre tid och förlagen är angelägna om att kunna skaffa sig kontroll över den läsarskara som vill ha tillgång till tidskrifters material via nätet.
Andra medier har redan rört sig i en liknande riktning och allianser har formats mellan rivaler för att möta utmaningen från internet. Flera olika tv-bolag äger andelar in Hulu, som är en onlinebaserad film- och tv-sajt. i USA är flera musikbolag partners i Vevo som är en musikvideosajt som har premiär nästa månad. Här hemma äger de fem stora skivbolagen delar i Spotify som revolutionerat musiklyssnandet på nätet.
Det nya tidskriftsföretaget skulle i teorin kunna göra det lättare att köpa tidskrifter som Sports Illustrated, The New Yorker och Esquire från samma websajt. Enligt New York Times kommer man även utveckla mjukvara för att göra det möjligt att läsa magasinen på allt från Iphones till läsplattor för e-böcker.
Kulturnyheterna