Scener ur ett äktenskap, In Treatment, och Vi barn från Bahnhof Zoo får nypremiär under 2021. Foto: SVT/TT

”Tydlig reboot-trend när tv-våren tar fart”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

In Treatment, Scener ur ett äktenskap och Vi barn från Bahnhof Zoo – bland vårens tv-seriepremiärer anas en reboottrend. Låt oss hoppas att det bara är en slump, skriver Kulturnyheternas tv-kritiker Kim Veerabuthroo Nordberg.

Kim Veerabuthroo Nordberg

Kritiker

Reboot betyder omstart. På samma sätt som man startar om sin dator för att fräscha upp den har filmindustrin på senare år startat om en massa filmsuccéer – det vill säga gjort nya versioner av gamla godingar. Lejonkungen, Cats och Spiderman är några exempel.  

Tv-serierna har gått en annan väg. Där har istället tyngdpunkten legat på originalberättelser, med en förkärlek för auteurer som både skriver, regisserar och spelar huvudrollen.  

Men bland 2021 års tv-seriepremiärer kan man ana en reboot-trend som börjar ta form. Då gäller det inte bara krimserierna, som redan producerat nygamla verk som Unge kommissarie Morse och Young Wallander. Utan också dramaserier.  

Det första exemplet är den prisbelönta In Treatment (2008). 

Originalserien (som i sig var en nyversion av en israelisk förlaga) utspelade sig helt i terapisoffan – där den krisande psykiatrikern spelad av Gabriel Byrne arbetade sig igenom en egen livskris tillsammans med sina patienter.  

Under 2021 kommer alltså ytterligare en ny version av In Treatment, också på HBO. Den nigeriansk-amerikanska skådespelerskan Uzo Aduba – kanske mest känd som Crazy Eyes i Netflixserien Orange is the new Black – spelar huvudrollen, Dr. Brooke Lawrence.  

Ett annat exempel är den kommande nyversionen av Ingmar Bergmans gamla tv-serie Scener ur ett äktenskap (1973) med Liv Ullmann och Erland Josephson i huvudrollerna. Serien påstods leda till en våg av skilsmässor i mitten av 70-talet  - vi får se om det blir samma sak nu i karantäntider.  

Nyversionen är regisserad av israeliska Hagai Levi – som för övrigt skrev och regisserade BeTipul – originalversionen av In Treatment. I rollerna som det sönderfallande paret ser vi Jessica Chastain och Oscar Isaac, som tidigare spelat mot varandra i thrillern A most violent year (2014). 

Det tredje exemplet är serien Vi barn från Bahnhof Zoo som har premiär på Viaplay i slutet av februari. Det här är en ny version av kultfilmen med samma namn från 1981 – eller rättare sagt på romanen som både filmen och serien baseras på.  

Serien handlar om Christiane – en ung heroinmissbrukare i Berlin. Det lilla jag har hunnit se vittnar om en serie som visserligen inte är någon komedi direkt men åtminstone lite mer uthärdlig än sin nattsvarta förlaga.  

Tre exempel på kort tid kan signalera en begynnande trend, men det kan också vara en slump. Låt oss hoppas på det senare. Det som har utmärkt tv-serierna under The Golden Age (de senaste 20 åren ungefär) är just de fantastiska originalberättelserna. Och det vore olyckligt om den gyllene eran övergick i någon slags kannibalernas tidsålder.  

Fler intressanta premiärer under 2021

Pernille 2 maj Viaplay 

Norsk serie om förskoleläraren Pernille som har tre tonåringar och inte hinner med något kärleksliv. Serien är skapad av Henriette Steenstrup (Ragnarok, Lilyhammer) som också spelar huvudrollen.  

Snabba Cash – våren 2021, Netflix 

Snabba Cash är regisserad av Jesper Ganslandt (Farväl Falkenberg, Apan) och skriven av Oskar Söderlund. Serien utspelar sig tio år efter handlingarna i Jens Lapidus roman. I huvudrollen ser vi dramatenskådespelaren Evin Ahmad (Dröm Vidare, Störst av allt).  

Mare of Easttown – HBO Nordic 

Miniserie i sex delar med Kate Winslet (TItanic, Revolutionary Road) i huvudrollen. Mare Sheehan är en förhärdad kriminalkommissarie vars liv rasar när hon utreder ett mord i delstaten Pennsylvania.  

Exit, säsong 2 – februari/mars, SVT 

Exit var den mest strömmade och omtalade serien någonsin i Norge. Nu får den osentimentala skildringen av ett gäng skrupellösa hedgefondmiljardärer sin uppföljning. “Denna titel kommer vara het” skriver en källa på SVT Drama till mig.  

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.