Ida Warg och Calle Schulman bland de influencers som marknadsfört CBD-olja. Foto: TT

Svenska influencers marknadsför kontroversiell cannabisolja

Uppdaterad
Publicerad

Kosttillskott och andra produkter som innehåller cannabisoljan CBD har marknadsförts av influencers som Isabella Löwengrip, Ida Warg och Calle Schulman. Men oljan klassas som icke godkänt läkemedel – och är förbjuden att sälja.

– Det är allvarligt att svårt sjuka människor kan få uppfattningen att CBD-olja är det nya mirakelvattnet, säger Josefin Liljeteg på Läkemedelsverket.

Flera svenska influencers som Isabella Löwengrip, Ida Warg, Carolina Gynning och Calle Schulman har tagit efter amerikanska kändisar och marknadsfört produkter med CBD-olja i.

Produkter med CBD-olja från ett särskilt företag har varit populärt att marknadsföra bland svenska kändisar, och märket hade ett undantag från det saluförbud som annars råder. Ett undantag som varade fram till den 11 april i år. Därefter förbjöds även det enskilda företaget att sälja sina produkter, men marknadsfördes av bloggaren och medie-profilen Calle Schulman även efter att förbudet börjat gälla. De övriga influencernas inlägg om cannabisoljan ligger fortfarande synliga i deras kanaler.

”Jag skulle aldrig påstå att CBD-olja är ett mirakelmedel. Jag tycker alla ska få testa vad de vill så länge det inte är farligt. Nu tas den möjligheten bort och det tycker jag är synd. Jag skulle tro att Läkemedelsverket härmed kommer öka användandet av marijuana.” Skriver Calle Schulman till Kulturnyheterna, och tillägger att han inte kommer att marknadsföra företaget i fortsättningen och att han tar bort inlägget där han marknadsför oljan.

”Tveksamma produkter”

CBD och THC är båda aktiva substanser i växten Cannabis sativa. THC är det ämne som gör att man blir hög och är narkotikaklassat i Sverige, medan CDB-olja har blivit populärt som en form av naturläkemedel och marknadsförs som ett sätt att lindra allt från ångest och migrän till adhd, epilepsi och cancer.

Det är inte gratis att ta del av den nya trenden – en tio milliliters flaska med CBD-olja kostar mellan 500 och 1 800 kronor beroende på CBD-halten.

– Vi ser då och då att influencers gör reklam för diverse tveksamma produkter. Vi anser att det visar på dåligt omdöme. Det är allvarligt att svårt sjuka människor kan få uppfattningen att CBD-olja är det nya mirakelvattnet, säger Josefin Liljeteg på Läkemedelsverket.

CBD-olja klassas som icke godkänt läkemedel och är förbjudet att sälja i Sverige.

– Under året som gått har vi tittat på flera företag som säljer produkter med CBD-olja. Vi får in mycket tips från allmänheten och från företagen själva som vill tipsa om sina konkurrenter, säger Josefin Liljeteg.

Fokuserar på företagen

Hittills har Läkemedelsverket haft 15 ärenden med företag som säljer CBD-olja. Av dessa fick tio förbud att sälja och i fem fall upphörde företaget med försäljningen utan att beslut om förbud behövde läggas. Flera medier har tidigare rapporterat om att företag byter namn på CDB-oljan till hampaolja för att undgå förbud.

– Vi har valt att fokusera på problemets kärna, vilket är företagen som säljer produkterna, och inte influencers som marknadsför dem. Vi förväntar oss att influencers vill vara laglydiga och göra rätt då de fått kännedom om reglerna. Om inte, så har vi en möjlighet att lägga ett beslut om marknadsföringsförbud, säger Josefin Liljeteg.

På tisdagen stängdes ännu en dörr för försäljning av CBD-oljan när högsta domstolen slog fast att olja som innehåller låga halter av THC ska narkotikaklassas, vilket upprör bland annat de som producerar så kallad industrihampa i Sverige. I USA omsätter CBD-trenden miljardbelopp och finns med som ingrediens i allt ifrån drinkar på cocktailbarer i New York till hundgodis och muffins. Den amerikanska fotomodellen och tv-profilen Kim Kardashian hade under våren en baby shower med CBD-tema.

Ida Warg säger till Kulturnyheterna att företaget som hon marknadsfört har gett henne information om att produkterna är lagliga. Utöver det vill hon inte kommentera saken vidare. Isabella Löwengrip avböjer att kommentera.

Kulturnyheterna söker Carolina Gynning för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.