Skälet är att lagförslaget kan komma att stå i strid med yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen.
– Jag vill inte inskränka en grundläggande mänsklig fri- och rättighet för en lagstiftning vars effektivitet jag ifrågasätter. Så vinner vi inte slaget om jämställdheten, säger jämställdhetsminister Nyamko Sabuni enligt pressmeddelandet.
Lagförslaget var resultatet av en utredning som hade i uppdrag att kartlägga förekomsten av könsdiskriminerande reklam samt föreslå åtgärder för att motverka den.
I en debattartikel i torsdagens upplaga av Dagens Industri skriver Sabuni att ansvaret för att den könsdiskriminerande reklamen ska bli mindre istället får hamna på företagen:
”Utgångspunkten är i stället att näringslivets självsanering måste bli effektivare när insikten ökar om att en förlegad kvinnosyn och sexism väcker anstöt.”
Med detta sagt konstaterar jämställdhetsministern att hon är ”förvånad över att näringslivet inte har gjort mer för att motverka könsdiskriminerande reklam”. Sabuni tror dock att en ökad insikt om att en förlegad kvinnosyn inte skapar några konkurrensfördelar ska rätta till problemet.
TT/Kulturnyheterna