Det är ett gäng urladdade artister som samlas i presszonen längst bak i Friends arena. Det har precis varit genrep och halva tävlingen är redan avgjord. Anledningen till det är att de internationella jurygrupperna inte ser den direktsända finalen, utan gör sina bedömningar utifrån genrepet på fredagskvällen.
– Jag tänkte en del på det inför numret, berättar Benjamin Ingrosso, som går ut näst sist i finalen med ”Good Lovin'”.
Så du maxade?
– Ja, men det är klart att det finns saker som kan bli bättre.
Är det något du slipar på?
– Ja, mycket tyvärr. Eller, tyvärr förresten? Man vill alltid bli bättre och bättre. Jag tror aldrig att jag kommer bli riktigt nöjd. Jag jobbar med energin och med närvaron på scen.
Avskalat
Benjamin Ingrosso har ett av finalfältets mest avskalade nummer. Och det är ett medvetet drag för att få till en flirt med mer klassiska scenuttryck. Förutom lite pyroteknik är det avskalat, utan krossade busskurer, självlysande robotkläder eller flygande dansare. Inga schlagerfläktar. Inte ens ett konfettiregn.
– Jag ville ha det old school och tidlöst. Jag vill kunna titta på det här numret om tio år och tycka att det funkar.
Produktionen i centrum
Ingrosso tror att, det avskalade numret till trots, så kommer det kännas nytt.
– I mitt fall är det produktionen som utstrålar det moderna. Det låter fräscht och modernt fast det är i en väldigt old school-miljö.
Vad tror du om dina chanser då?
– Det kan gå hur som helst. Åren innan har det kanske varit flera låtar som låter lite likadant, men så är det någon som sticker ut. Nu sticker alla ut på sätt och vis.