Till vänster Lil Bub tillsammans med Robert De Niro på Tribeca Film Festival 2013. Till höger Grumpy Cat med sk. Pharell-hatt på röda mattan vid MTV Movie Awards i april 2014. Foto: TT

Internetkatten tar över

Publicerad

Katter på internet är inte bara ett tidsfördriv – det är en bransch som omsätter miljoner. Nu kommer den första kattvideofestivalen till Sverige.

När skaparen av World Wide Web, forskaren Tim Berners-Lee, i mars 2014 under en chatt med användarna på sajten Reddit fick frågan om det fanns något han aldrig hade kunnat föreställa sig att hans uppfinning skulle användas till, svarade han kort och gott: ”kittens”.

Alla som någon gång varit på Internet har sett katterna som rör sig där, små ulliga kroppar som studsar, snubblar och rullar i oräkneliga klipp och animerade bilder. Visningarna räknas i miljontal.

Internet, enligt en populär formulering, består av katter.

Har växt i takt med internet

Fenomenet har växt fram. Sajter som stuffonmycat.com, där användarna skickade in stillbilder där de hade lagt saker (fjärrkontroller, mat, andra smådjur) på sina katter, blev snabbt populär.

Ännu bättre gick det för sajten Cats that look like Hitler, en hel sida som ägnade sig åt att posta bilder på så kallade ”kittlers” – katter som liknade diktatorn Adolf Hitler.

Men internetkatternas riktiga genomslag kom förstås med videosajten Youtube. Den blev inte bara den slutgiltiga beviset för att katter vunnit kampen om vilken art som är nätets totemdjur, på Youtube skapades också en lönsam industri.

– Min affärsidé är mer än bara katter, men katter råkar styra internet. Det känns som ett speciellt ögonblick då katter håller på att ta över resten av nöjesindustrin, sade den amerikanska kattagenten Ben Lashes i en intervju med Daily Mail.

Lashes har superstjärnor som Grumpy Cat, Nyan Cat och Keyboard Cat i sitt stall.

Grumpy Cat har fått sitt smeknamn för att hon ser så tjurig ut. Hon beräknas idag vara värd nära 700 miljoner kronor och har, förutom det egna kaffevarumärket Grumpachino, både en bok och en långfilm på gång.

Det 55 sekunder långa videoklippet där Grumpy Cat fick sitt genombrott genom att se ut som en sur abborre när hon klappades av sin husse har idag 16 miljoner visningar.

Det nya Egypten

Vår kultur är inte den första som dyrkar katten. Gudinnan Freja i den fornnordiska mytologin lät sin vagn köras av två katter. I det forntida Egypten dyrkades Bast, en gudinna med människokropp och katthuvud. I ett Bast-tempel i Beni Hasan i Egypten fann man under 1800-talet en grav med fler än 300 000 kattmumier som offrats till hennes ära.

Kanske är vår civilisation det nya Egypten och internet det moderna templet, där vi istället för att mumifiera våra katter, istället ger dem evigt liv genom att filma dem och låta dem beundras av tusentals ögon?

Och visst passar kattens självständiga natur in i det individualistiska internet, där användarna sitter en och en framför sina skärmar och klickar. Katten är den perfekta symbolen för internetverksamhet.

Den franske avantgardistiske poeten Jean Cocteau lär ha sagt att han föredrog katter framför hundar eftersom det inte finns några poliskatter.                         

Kattvideofestivalerna sprider sig                                                  

Den 14 augusti 2014, samma vecka som präglades av nyheter om dödsskjutningen i Fergusson och skådespelaren Robin Williams död, samlades hela 9 000 amerikaner för att titta på gulliga kattklipp på en jätteduk under den tredje upplagan av Cat Video Festival i Walker Art Center i Minneapolis.

Efter ett stort urval av Youtube-klipp toppades festivalen med ett bejublat gästframträdande av stjärnkatten Lil Bub, en brunspräcklig katt som blivit internationell kändis på grund av sitt speciella utseende där tungan på grund av en käkskada hänger utanför munnen. Framträdandet skedde bara ett och ett halvt år efter att dokumentären ”Lil Bub & Friendz” vunnit onlinepriset på Tribeca Film Festival.

I oktober är det Sveriges tur att hålla den första kattvideofestivalen. Två datum är bokade på Södra teatern i Stockholm, och arrangörerna är förstummade av hur stort intresset har varit.

– Det var ganska förbluffande. Vi sålde slut Södra Teaterns stora salong på två dagar efter att bara gjort reklam i sociala medier, säger Anna Efraimsson, initiativtagare och projektledare för Stockholm Cat Video Festival.

Hon tror att internetkatternas närmast magnetiska egenskaper är resultatet av en tyst massprotest.

– Jag tänkt att internetkatten är en motkraft, en hyllning av att inte jobba. Ingen människa jobbar åtta timmar, det försiggår mycket maskning. Jag tror att internetkatterna är världens bästa paus, små fickor av lust och vila.

Men en japansk forskningsrapport verkar visa på motsatsen. Kattklippen får oss i själva verket att arbeta mer koncentrerat – åtminstone så länge katterna vi tittar på är gulliga.

– Jag läste att vi blir mer produktiva av att kolla på just gulliga katter – det gör att vi får en snabb återhämtning. Det stimuleras något i hjärnan som gör att vi får lite fräsch energi, säger Anna Efraimsson.

Kanske farligt också

Vanja Hermele är doktorand i genusvetenskap och en av dem som ska samtala på scenen under kattvideofestivalen. Hon är kluven till internetkatten som fenomen.

– Jag upplever själv att jag har nått en ”peak internetkatt”. Det går inte en dag utan att någon skickar mig en kattvideo. Vi måste sluta snart. Det kan inte vara hälsosamt.

Samtidigt tror hon att det digitala umgänget med katterna kan fungera som en krockkudde när våra sinnen ska ta in hårdheten i den verklighet som också drabbar oss på nätet.

– Världen håller på att brinna upp och samtidigt sitter vi och tittar på internetkatter. På samma sätt som en kaffeböna sägs rensa luktsinnet mellan parfymprover så tvättar katten dina ögon mellan fruktansvärda händelser. Det har ju varit så svårt och tungt att följa nyheterna den här sommaren. Internetkatten kan då fylla en funktion för att stå ut och navigera i informationsflödet. Jag vet inte om det är bra eller fruktansvärt farligt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet