Efter fyra år har Christina Fernandez till slut fått igenom sin medielag. Här på G20-mötet under 2009. Foto: TT Bild.

Ja till ny medielag i Argentina

Uppdaterad
Publicerad

Ökad öppenhet enligt regeringen – de stora mediebolagen menar motsatsen. Nu ska den nya lagen råda bot på mediemonopolet i Argentina.

Efter fyra år av överklagande, hela vägen upp till Högsta domstolen, har Argentinas president Christina Fernandez till slut fått rätt. Det rapporterar BBC News. Beslutet om den nya medielagen innebär bland annat att en enskild koncern inte får äga mer än 35 procent av den totala mediemarknaden, och att representanter från regeringen och parlamentet ska få vara med och avgöra vilka bolag som tilldelas licenser.

Hårdast drabbas mediekoncernen Clarín, som utgör en avgörande del av det argentinska medielandskapet och som nu kommer tvingas att lägga ner, sälja ut eller omstrukturera stora delar av sin verksamhet.

Lång och infekterad debatt

Beslutet i Högsta domstolen blir slutet på den konflikt som pågått mellan Clarínkoncernen och regeringen sedan den nya lagen presenterades år 2009:

– Debatten om den nya medielagen i Argentina har varit lång och mycket infekterad, säger Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser. Det har tagit flera år av förhandlingar och den har inneburit en ökad spänning mellan stat och privata medieintressen. Journalister har rapporterat att de upplevt sig trakasserade.

Motverka mediemonopol

Enligt regeringen är syftet med lagen att minska risken för att ett enda mediebolag får monopol på marknaden och den offentliga opinionen. Kritiker menar dock att de i själva verket är rädda för att bli allt för hårt kritiserade av starka, självständiga mediebolag.

Jonathan Lundqvist menar att den nya lagen fyller ungefär samma funktion som det svenska presstödet:

– En för stor mediekoncentration kan vara oerhört problematiskt för en demokrati, speciellt om ägandet också spänner över olika medietyper såsom tidningar, tv och radio, säger han.

Är det en bra lag, tycker du?

– Det går inte att säga om den är bra eller dålig, det beror helt på hur den implementeras. Att dela upp stora bolag är alltid svårt, det finns risk för korruption och favorisering. Därför är det viktigt att följa upp hur det görs.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.