Jodå. Vinjetten känns igen direkt. Den är nästan densamma, men inte helt. Det är ny generation Ewings som tar klivit in i vardagsrummen. Yngre och snyggare men minst lika dysfunktionella.
Det har gått 32-år sedan hela USA frågade sig vem det var som sköt JR, nu hoppas tv-bolaget att tv-tittarna ska engagera sig lika mycket när han son John Ross ska försöka oljemagnatens mantel. För det var JR som var de dysfunktionella Ewings epicentrum.
Dallas har fortfarande dragningskraft – kabelkanalen TNT blev onsdagskvällens vinnare och hade med sina 6,9 miljoner tittare fler än de vanliga tv-kanalerna. Bra sommarsiffror men långt färre än de som tittade när det begav sig, och frågan är om upplägget med den nya generationen Ewings verkligen kommer hålla hela sommaren ut.
För oavsett om recensenter eller bloggare här i USA hyllar eller hånar så är de eniga om en sak – JR överskuggar allt och alla. Det är han som har replikerna, det är han som har utstrålningen. När Dallas återkommer i ny tappning är det de gamla favoriterna som lockar.
JR är gammal och deprimerad
Men i Dallas 2022 har en ny generation växt upp, JR är gammal, deprimerad men stolt över sonen John Ross som har den hänsynslösa ådran i sig. Bobby är.... Bobby. Samvetet på Southfork som vill att ranchen ska vara som mamma Ellie ville ha den. Jodå. Arvet är starkt.
Adoptivsonen Christopher är ambitiös och driven och accepterar ingen annan utveckling än alternativ energi. Brödrastriden har övergått i kusinernas krig. Med några gamla spöken i kulisserna varav en del överraskningar, vem trodde att Sue Ellen skulle släppa karafferna och segla upp som nästa guvernör i Texas?
Fortfarande en one-man show
För de som inte växte upp med att tv-serier visades vid ett speciellt klockslag en gång i veckan har TNT laddat upp med ”webisodes” men recensenterna här tvekar om det räcker, det är inte de nya ansiktena som lockar, det är de gamla. Allra mest en. Dallas 2012 är fortfarande en one-man show. Ett avsnitt är för tidigt för att säga om det kommer bli en succé eller inte men skaparna håller verkligen liv i familjerelationerna.
Kusinerna söker båda bekräftelse och framgång och har intet lärt sig från föräldrarna. Alla som sett och följt Dallas när det en gång begav sig kommer att känna igen sig omedelbart. Som JR själv säger: Blod är allt tjockare än vatten, men olja är tjockast av allt.
Visst är olja tjockt, men också trögflytande. När tiden stått stilla på Southfork har Sopranos, Six feet Under, Lost, Weeds, The Wire, Mad Men, The office, Sex and the City skapat en ny tv-kultur här i USA. För trettio år sedan förnyade och dominerade Dallas tv-tablån och kan 2012 säkert hålla kvar nostalgitittare, men det känns långt ifrån självklart att det blir en Southfork-sommar här i USA.