Foto: TT

Kanal 5 släcks ner för 770 000 Teliakunder

Uppdaterad
Publicerad

Drygt 770 000 svenska Teliakunder tappar totalt tio Discoverykanaler, bland annat Kanal 5. Anledningen är att Telia och Discovery inte har lyckats komma överens om ett nytt distributionsavtal.

– Det är en jättetråkig situation och vi beklagar att våra kunder hamnar i kläm, säger Irene Krohn, presschef vid Telia, till Kulturnyheterna.

Sedan klockan åtta i morse står tusentals svenskar utan flera av Discoverys kanaler, bland annat kanal 5. Nedsläckningen av kanalerna är ett led i den långa konflikt som pågått mellan Telia och Discovery och av att aktörerna inte har lyckats nå en överenskommelse om ett nytt distributionsavtal, det framgår av ett pressmeddelande.

Förlorar totalt tio kanaler

”De kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på”, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör för Discovery Sweden, i pressmeddelandet.

Enligt Irene Krohn, presscef vid Telia, svarar det förslag till avtal som Discovery presenterat inte upp mot Telias krav.

– Det förslag som ligger innebär att Allsvenskan och visst annat innehåll inte ska finnas tillgängligt på tv. Vi vet att största delen av tv-tittandet, särskilt sportinnehåll, görs via vanlig tv. Det här är ett krav från oss i förhandlingen, att våra kunder ska kunna välja själva hur de vill titta, säger Irene Krohn till Kulturnyheterna.

Inte första gången

Det här är inte första gången som parterna inte har kunnat komma överens. Under våren 2015 var Discoverys kanaler nedstängda för Telias kunder mellan den 31 mars och den 8 april. Likaså drabbades omkring 400 000 Teliakunder under sommaren 2017, av samma anledning.

Varför uppstår konflikter mellan Telia och Discovery gång på gång?

– Det kan jag tyvärr svara på inte svara på. Vi förhandlar med väldigt många olika leverantörer hela tiden, och det hör till ovanligheten att det går så här långt. Det är tråkigt att det är ett återkommande faktum att det blir konflikt med just Discovery, men vi kan naturligtvis inte acceptera ett avtal som innebär så pass stora försämringar för våra kunder.

Men alternativet, att totalt tio kanaler släcks ner, hur ser du på det?

– Det är naturligtvis inte bra. Vi vet att Discovery är väldigt uppskattat av våra kunder. Vi har förhandlat hela natten om detta, men tyvärr står vi för långt från varandra. Våra dörrar står fortsatt öppna, och vi är öppna för att diskutera vidare och hitta en lösning, säger Irene Krohn.

Förutom Kanal 5 förlorar Teliakunderna också Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, Investigation Discovery, Animal Planet, TLC och Discovery Science.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.