– Hype fyller ett glapp. Det ska vara som Filmkrönikan som inte finns längre och Musikbyrån som det en gång var. Ibland tangerar vi Kobra också, säger Jens von Reis, reporter på Hype.
– Det är första gången SVT gör ett program som täcker in både mode, musik och film, förklarar programledaren Karin Winther.
Karin Winther är ny på SVT men ”gammal” i branschen. 24åringen har tidigare lett MTV-programmet Phaser och ZTV:s modemagasin Streetsmart. Hon har dessutom varit musikredaktör på Elle och arrangerat klubbar och startat upp ”nya” Spy Bar i Stockholm.
Veckoaktuellt magasin
Hype är ett veckoaktuellt magasin om mode, tv, film och musik. Varje vecka besöker en aktuell gäst Karin Winther i studion. Studiosamtalet blandas med inslag och recensioner av skivor, film eller tv. Emma Grey Munthe dyker upp som filmrecensent. Varje program avslutas med fem minuter från SVT-bloggen PSL som ”tar med sina favoritartister till en plats de aldrig spelat på förut och låter dem framföra en låt i en version du aldrig tidigare hört”.
Första programmet spelades in i onsdags i en restaurang i Köpenhamn.
– Det är skönt att komma till Köpenhamn en gång i veckan, men vi är bara där för lokalens skull, inte för att bli kompisar med danskarna, säger Karin Winther och påpekar att det är tur att hon inte har körkort för danskarna gillar inte att skylta och hon skulle inte hitta någonstans.
Beverly Hills vs Trosa
Första programmet gästas av skivaktuella Annika Norling, mer känd som Säkert! eller Hello Saferide. Det bjuds även på intervjuer med gamla Beverly Hills-skådisen Luke Perry och Metallica samt ett reportage om Alexander Skarsgård som gör karriär i LA.
Jens von Reis träffade den forne Bevvanhunken i Trosa.
– Luke Perry var en rätt skön typ. Han driver med sig själv och bilden av sin gamla roll Dylan. Han flirtade med vår fotograf och skrattade åt det. Vi fokuserade på kontrasten mellan Trosa och Beverly Hills.
Ohajpat namn
Programnamnet Hype har väckt en del frågor. Karin Winther påpekar att det är ett ironiskt namn.
– Det är ett ärtigt, snärtigt namn, men man ska inte lägga för mycket i det. Vi vill inte kommunicera ut att vi springer kors och tvärs och letar efter saker att hajpa. Hype är ett vanligt fenomen inom populärkulturen så därför valde vi namnet. Vi tänker berätta om saker vi tycker är skitbra och om vad som är överskattat och dåligt, inte peka ut trender, säger Karin Winther.
– Jag är lite orolig att någon ska misstolka titeln. ”Vaddå Hype, hejdå.” Man ska inte tro att vi på redaktionen ligger klistrade med öronen mot marken. Vi menar ordet i dess bästa bemärkelse. Att det ska vara aktuellt och bra. Om Ketchup går an som namn i radion borde Hype funka i tv. Visste du förresten att namnet på programmet Kobra kommer från en chef som satte ihop k för kultur med bra? K-bra. Det låter ju jättetöntigt, men ingen tänker ju på det, säger Jens von Reis.
Ingen särskild målgrupp
Vilka kommer att titta på SVT:s enda populärkulturella program då? Jens von Reis känner inte till någon uttalad målgrupp, men hoppas att folk i hans egen ålder ska hitta till programmet.
– Förhoppningsvis tittar ens egna kompisar. Vi försöker göra ett program som vi själva tycker är kul. Karin Winther får stå för det unga och coola, vi andra har jobbat länge och är förhoppningsvis bra på att göra bra tv. Jag tror att det är svårt att nå den unga målgruppen. Ungdomar zappar inte in på SVT klockan 20.00 när Idol och Filip&Fredrik går på de andra kanalerna, säger Jens von Reis.
Karin Winther säger att hon själv skulle kolla på programmet.
– I alla fall om det var en lika bra programledare som jag!
Sofia Lundgren
Hype
Nöjesmagasinet Hype sänds varje torsdag 20.00 i SVT2.
I redaktionen för Hype ingår gruppen bakom Nöjesnytt, Fredrik Ekelund, Camilla Hedén, Jens von Reis, Charlotte Lundgren, den New York-baserade modekorrespondenten Sofia Hedström samt Musikbyråns Håkan Thörn (redaktör) och Eftersnacks Ulrika Midunger (producent). Projektledare är Marianna Widmalm (Papas Kappsäck, Musikbyrån, MB Live, Hellström & Taube, P3 Guld, Efterklang m fl)