– Kläder och mode har ett dåligt rykte för att det har kopplats ihop med någon slags idé om vad man ska köpa eller inte köpa, säger Karin Winther.
Hon är programledare för den nya infotainment-serien ”von Svenssons kläder” och tillsammans med Niklas Källner (känd från Skavlan) undersöker de vad kläder från olika tider och olika grupper i samhället kan ha för betydelse och funktion.
”Inte ny Historieätarna”
Men det är inte en ny Historieätarna, säger Winther, utan programmets fokus ligger på samtiden:
– Kläderna kommunicerar vilka typer av värderingar och ideal som styr det samhället vi lever i. Om vi tittar på det svenska samhället så är det överlag ett väldigt demokratiskt och jämställt samhälle med ett starkt socialistiskt arv. Vi har överlag också en ganska stark konsensuskultur i Sverige. Om vi tittar på alla de här parametrarna så ser man väldigt tydligt att det speglas i sättet vi klär oss.
Svensson har blivit von Svensson
Namnet ”von Svensson” kommer från att de inte tror på någon medelsvensson längre. Lyxkonsumtionen har ökat enormt de senaste 15 åren, berättar Karin Winther, och med programmet vill hon undersöka varför.
– Vi kände att villa och Volvo, den här medelsvensson som man pratar om, den är inte lika relevant längre. Det är vanligare att handla på kredit, till exempel, och Svensson har fått dyrare vanor, säger Niklas Källner
Träffar experter
I programmet kommer Källner att möta olika människor med olika jobb och klädstilar, och testa att klä sig i andra roller än de han är van vid.
Karin Winther träffar experter och akademiker, teoretiserar och försöker få svar på de frågeställningar som tas upp i programmet, om varför svensken klär sig som svensken gör och vad det säger om vår samtid.
– Vi styrs av väldigt omedvetna regler och sociala koder för att passa in i det sociala sammanhang där vi lever och verkar. Och de sammanhangen styrs ju väldigt mycket av normer, utifrån kön, klass, sexualitet, ålder, social tillhörighet och så vidare, säger hon.
”Syns på dig att du jobbar med media”
”von Svenssons kläder” har även påverkat programledarna själva att tänka på kläder och deras betydelse dagarna i ända. Niklas Källner har frågat Karin Winther hur många knappar han kan knäppa på skjortan utan att se för mycket Ranelid ut, till exempel.
– Det syns på dig att du jobbar med media, säger Karin Winther och tittar på sin kollega.
– Och det är ju inte någonting som Niklas tänker på när han ska gå och handla kläder: ”Nu ska jag köpa kläder som visar att jag jobbar med media”. Det här är ju processer som sker omedvetet, och det är därför det är så spännande, säger hon.
Niklas Källner håller med, och menar att alla människor vill ju passa in någonstans.
– Jag trodde ju att jag köpte något unikt, men så står man här och ser exakt ut som alla andra i min miljö, säger han.
Det första avsnittet av ”von Svenssons kläder” visas i SVT1 den 2 oktober.