Katja Geiger gjorde sig känd under klädmärket Katja of Sweden. Foto: Ulf Stråhle/SVT

Tvätta, torka, ta på – så revolutionerade Katja of Sweden modevärlden

Uppdaterad
Publicerad

Det svenska modemärket Katja of Sweden var banbrytande för det västerländska modet på 50-, 60- och 70-talet. Nu ställer Röhsska museet i Göteborg ut plagg med mönster av formgivare som Maija Isola, Carl Johan De Geer och Arne Jacobsen.

I mitten av 50-talet, efter flera år i USA, återvände formgivaren Katja Geiger till Sverige och startade sitt eget modemärke: Katja of Sweden. Färgerna, materialet och linjerna var något helt annat än det som syntes i dåtidens konventionella stil.

– På 50-talet var modet fortfarande väldigt dressat och skräddarsytt i ganska stela tyger. Därför blev Katja of Sweden verkligen något nytt och revolutionerade, säger Maria Carlberg, enhetschef för publika möten på Röhsska museet.

Katja Geiger inledde ett samarbete med Malmö mekaniska tricotfabrik och formgav bekväma kläder i ett nytt material, den så kallade 3T-jerseyn – tvätta, torka, ta på.

Mönster A och O

Förutom Katja Geigers egen design syntes mönster av framgångsrika formgivare inom konst, mode och arkitektur, som den finska textilkonstnären Maija Isola, den konstnärliga mångsysslaren Carl Johan De Geer och den danska arkitekten Arne Jacobsen, på de exklusiva plaggen.

– Man skulle kunna slänga sig i en Bruno Mathsson-fåtölj utan att kläderna blev skrynkliga. Katja of Sweden var väldigt tydlig med det – hon ville att kläderna skulle samverka med hela den moderna möbelformgivningen och arkitekturen, säger Maria Carlberg.

Stor utomlands

Katja of Sweden gjorde succé i USA, Storbritannien och Frankrike. Sida vid sida med till exempel Mary Quant i London och Marimekko i Finland var hon med och la grunden till ett betydligt bekvämare mode som syns även i dagens formgivning. Men för den svenska marknaden låg hon kanske lite väl mycket i framkant.

– Katja of Sweden var stor utomlands, särskilt i USA. Kanske var hon större utomlands än här i Sverige, för här sålde hennes mer exklusiva kollektioner faktiskt inte lika bra.

Utställningen pågår mellan 4 juni och 20 september 2020.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.