Katrin Zytomierska. Foto: TT

Katrin Zytomierska stäms för corona-reklam

Uppdaterad
Publicerad

Influencern Katrin Zytomierska och hennes företag Clean eating stäms av Konsumentombudsmannen för att ha sålt fiskolja med coronaviruset som säljargument.

Gunnar Wikström, processråd vid KO, menar att Katrin Zytomierska i sin reklam för fiskoljan påstår att det kan bota influensa och, som KO uppfattar det, även ger intryck av att motverka coronaviruset.

– Det är något som vi anser är vilseledande och eftersom det skett under pågående epidemi så är det att betrakta som aggressiv marknadsföring – man utnyttjar konsumenternas oro, säger Gunnar Wikström.

KO vill redan innan domstolsbeslutet ha ett förbud mot den enligt dem vilseledande och aggressiva reklamen.

Enligt KO fortsätter det att komma in anmälningar mot reklam som anspelar på coronaviruset och det rör sig nu om över 200 stycken. Förutom Zytomierska har ytterligare sex ärenden öppnats.

”Vi kan komma att öppna ytterligare ärenden”, skriver Christina Celsing, kommunikatör på KO, till Kulturnyheterna.

Kulturnyheterna söker Katrin Zytomierska och Clean eating.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.