Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Nyheter som letar upp läsaren

Nykomligen Kit tror sig ha listat ut vad som krävs i det nya informationslandskapet. Nu vill de bli storspelare på svenska mediemarknaden.

Jätten Facebook och nya svenska nyhetsleverantörer som Omni, Nyheter24 och Politism försvann under radarn när SOM-institutet presenterade sina senaste medierön idag. Men trots det är de nya aktörerna räkna med. Senaste medierookin Kit har satt målet högt.

– Vår ambition är att bli en viktig, agendasättande röst i svensk media, säger Peder Bonnier, en av grundarna. 

Finns i flödet

Han pekar på att varje stort teknikskifte har fött nya medieinstitutioner. När kabel-tv slog igenom i USA dök nya kanaler som CNN och MTV upp och förändrade medielandskapet och sättet att förmedla historier. Samma sak händer nu, menar Peder Bonnier.

Han har tillsammans med Robert Brännström och Fredrik Strömberg, alla med bakgrund på mediejätten Bonnier, slipat på idén i nästan ett år. Förra veckan sjösattes projektet och artiklar och reportage signerade Kit rullade ut på nätet.

Länge har vi varit vana vid att få journalistik förpackad i tidningar, tv-sändningar eller på sajter. Men Kit har inte ens en startsajt. Istället ska journalistiken bara finnas i flödet på Facebook och twitter. Historierna ska hitta fram till intresserade läsare ändå.

Under skinnet på läsaren

– Som publicist är det upp till mig att begripa vilken historia som passar dig och vilken historia som passar någon annan, säger Peder Bonnier.

För att ta reda på det lutar sig KIT-grundarna mot det stora modeordet i mediebranschen – data. Alla stora mediehus jobbar idag på att få veta mer om läsarna genom att följa surfbeteenden på sajten. Men det finns mer att göra för att på ett djupare plan förstå läsarnas behov, menar Fredrik Strömberg.

– Hur långa texter om ett visst ämne vill de läsa? Vill de ha video eller stillbild? Intervjuform eller reportage? En graf eller nyheten i punktform?

– En sak som driver oss framåt är att det verkligen finns mycket att göra här. För det har verkligen inte gjorts tillräckligt bra av traditionell media, säger Fredrik Strömberg.

Nya grepp

Om Kits dataprocesser visar sig fungera bättre än konkurrenternas återstår att se. Markus Gustafsson, chefredaktör på nyhetsappen Omni, håller med om att svenska medieföretag har mycke mer att lära sig om sina läsare.

– Absolut, vi kan ta reda på mycket mer genom datan som finns därute, säger han. Det är jätteroligt att Kit startat och att nya grepp pövas.

– Vi har såklart stora drömmar och höga ambitioner och hoppas det här ska gå jättebra, säger Robert Brännström, på Kit.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Medier

Mer i ämnet