Den färgstarka 80-talstrend som dominerat modevärlden i flera säsonger börjar nu synas även på möbelmässan. Årets hedersgäst är till exempel Paola Navone som redan på 70-talet tog avstånd från den fyrkantiga funktionalismen för att istället satsa på färg och form. I sin nya installation blandar hon högt och lågt – ett svindyrt badkar i äkta koppar med lampor gjorda av billiga durkslag i plast – vilket både känns befriande och sätter fart på fantasin. Bravissimo!
Navone menar att dagens unga designers inte är tillräckligt utflippade vilket också bekräftas i Greenhouse som känns ovanligt intetsägande. På årets trendutställning strax intill blandar man visserligen äkta naturmaterial som furu med en djurfäll i syntetmaterial men för att få se den hetaste, unga designen så måste vi dra in till stan.
Redan på Konstfack började Sara Lundkvist undersöka den föraktade New-Age estetik som hon fascinerades av under sin uppväxt på 80-talet. Resultatet visas nu i en specialdesignad prydnadshylla på Galleri Mowitz; kristaller i tidstypiska färger, magiska spåkulor och pyramider fulla av kosmisk energi.
Men Lundkvist har även kastat sig rätt ut i det okända på jakt efter den kosmiska energins ursprung. Med hjälp av sina nya speglar – vilka kan liknas vid transportportalerna i science fiction serien Stargate – har hon lyckats iscensätta en kristallinkubator från en avlägsen galax i galleriet. Helt utflippat och mycket fantasieggande alltså.
Betydlig sämre timing uppvisar Konstakademins nya utställning som handlar om att akademin – dom själva, alltså – har nonchalerat inredningskonsten i flera hundra år. Genom att låta tre gubbar som var aktuella för 30 år sedan: Åke Axelsson, Jonas Bohlin och Mats Theselius breda ut sig i husets största salar bevisar man bara att man har noll koll och är lika sunkiga som Svenska Akademin.