Bookbeats reklamkampanj, som finns i Stockholms tunnelbana, har fått kritik, bland annat från ledamoten Hanif Bali (M). Handens och handflatans färg ska vara manipulerad för att se mörkare ut. Foto: Bookbeat, Twitter

Kritik mot Bookbeats reklamkampanj – ska ha manipulerat hudfärg

Uppdaterad
Publicerad

I ljudbokstjänsten Bookbeats reklamkampanj syns en hand som håller upp en mobiltelefon med Bookbeats app. Nu kritiseras kampanjen på sociala medier, eftersom färgen på handen ska ha manipulerats för att se ut att tillhöra en svart person. 

Hudfärgen på handen, som håller upp mobiltelefonen i reklamkampanjen, har gjorts mörkare för att antyda att personen är svart.  Även personens handflata har gjorts mörkare, trots att människors handflator och fotsulor har betydligt mindre pigment än resten av huden.

De senaste dygnet har flera personer kritiserat rekamkampanjen i sociala medier, däribland riksdagsledamoten Hanif Bali (M), som twittrade: ”BookBeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan, bro”.

En annan Twitter-användare kallade kampanjen för ”falsk mångfald”.

”Kommer inte att använda den handen i kommande kampanjer”

Bookbeats vd Niclas Sandin svarade på kritiken i ett sms till Dagens Nyheter:

”Vi har noterat reaktionen och har pratat med vår byrå om saken. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer där en verkar ha blivit fel, vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”

Enligt Dagens Nyheter kommer bilden som använts i reklamkampanjen från ett paket av så kallade stock photos, dvs bilder som företag kan köpa för att använda i till exempel reklammaterial. I bildpaketet finns flera olika typer av händer, som företag kan ändra färgen på.

”En felaktig återgivning av en hand”

Det är designbyrån Bold Scandinavia, som Bookbeat samarbetar med kring företagets visuella identitet, som har köpt in bilden.

– Vi köper in många olika stockfoton till en bildbank, som vi arbetar med i olika syften. Här har det skett ett misstag som vi som ansvariga borde ha sett, sa Helena Tencer i en intervju med Dagens Nyheter.

Det här är inte första gången som en ljushyad persons hand har manipulerats för att se mörkare ut. Tidigare har kritik riktats mot det sydkoreanska företaget Stylenanda och det amerikanska företaget Colourpop, samt det australienska kosmetikföretaget BECCA.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.