Stefan Johansson, forskare och rapportförfattare: ”Kan leda till att folk dör” Foto: TT/SVT

Skarp kritik mot myndigheternas krisinformation

Uppdaterad
Publicerad

Flera myndigheter har brustit i att ge samhällsinformation om covid-19 till personer med funktionsnedsättning. Det visar en ny rapport beställd av Myndigheten för tillgängliga medier.

– I en kris kan det leda till att folk dör. Man gör fel och förstår inte hur man ska göra, säger forskaren och tillgänglighetsexperten Stefan Johansson som är en av rapportförfattarna.

Flera centrala aktörer för krisinformation hade inte rutiner på plats för att producera information om covid-19 riktad till personer med funktionsnedsättning under pandemins första månader i Sverige.

Det handlar bland annat om döva, dövblinda och personer med intellektuell funktionsnedsättning.

En ny rapport, beställd av Myndigheten för tillgängliga medier, pekar bland annat på Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsida Krisinformation.se, Regeringskansliet och organisationen Sveriges kommuner och regioner.

– Många behöver förenklad information med mycket symboler och bilder. Det har saknats. Det har också saknats teckentolkad information från olika myndigheter och aktörer. En del har skärpt till sig men generellt har det brustit, säger Stefan Johansson.

Rapporten bygger på intervjuer med ett 50-tal personer med olika funktionsnedsättningar, samtal med intresseorganisationer och stickprov på myndigheternas hemsidor.

”Är allvarligt”

Många har uttryckt frustration över att myndigheterna ofta inte klarat av att leverera aktuella nyheter om ändrade regler och restriktioner. Dessutom har det har varit svårt att hitta fram till den information som faktiskt finns.

-  Alla har förstått det basala: att tvätta händerna och hålla sig undan. Det är svårare med: hur gör jag när jag ska testas och var ska jag testas? Nu ser vi samma problem med vaccineringen. Det kommer nya regler och instruktioner och förloppet ändras. Det räcker inte med att gå ut med information en gång, säger Stefan Johansson.

Hur bedömer du att myndigheternas beredskap såg ut för att leverera tillgänglig information?

– De hade låg beredskap. Vi har satsat mycket på information i den här pandemin. Det är nästan den viktigaste åtgärden. Att man då bommar vissa grupper i samhället är allvarligt.

MSB: ”Kunde inte trycka på knappen”

Camilla Hedquist, tf enhetschef för Krisinformation.se, säger att hemsidan har kunnat erbjuda nyheter på teckenspråk sedan pandemins början. Samtidigt håller hon med om att beredskapen hade kunnat vara bättre.

– Vi kunde inte trycka på knappen och få ut tillgänglighetsanpassad information eller information på många andra språk så fort som vi hade velat.

Borde inte hemsidan för myndigheternas krisinformation kunna erbjuda detta snabbare?

– Det kan jag hålla med om. Vi har översatt hela sajten till engelska tidigare och så har vi en uppläsningsfunktion. Det är så det har fungerat tidigare. Men det har blivit tydligt i den här krisen som berör så många människor att vi nog kanske borde haft ett system där vi tidigare hade kunnat komma ut med den här typen av information.

Helene Lindstrand, presschef SKR, skriver i en kommentar.

”SKR arbetar för att göra så mycket som möjligt av vår kommunikation tillgänglig. Det kan handla om textning eller att erbjuda tolkning av konferenser. Även om SKR inte är en myndighet med de krav som då ställs, utan en ideell organisation, så vill och kan vi bli ännu bättre.”

Kulturnyheterna har sökt Regeringskansliet.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.