Pontus Hulténs donation består av fler än 700 verk. Donationens värde går inte att fastställa då flera av verken aldrig varit ute på marknaden. Konstsamlingen har han byggt upp under mer än 50 yrkesverksamma år i Stockholm, Paris, Berlin, Venedig, New York.
Samlingen består till viss del av verk som Hultén fått i gåvor samt av verk som han köpte tidigt av konstnärer som då inte hunnit bli kända.
– Konst kostade ju inte som den gör nu, utan det var ju helt andra villkor. Om det skulle vara som idag, vore det nog helt otänkbart, konstaterar Hultén.
Inte sällan hävdar en del människor att de inte förstår sig på modern konst.
– Då får de gå och vila lite på den, föreslår Hultén. Så går det nog bättre sedan. Det är väl inget att hålla på och krångla om?, säger han med ett skratt.
Uppgraderad samling på Moderna
Hulténs tid som chef för Moderna Museet kännetecknades av banbrytande utställningar med konstnärer som Jean Tinguelys och Robert Rauscenberg. Och på Moderna Musett är man förstås mycket glada över donationen.
– Pontus Hulténs donation innebär att samlingen ännu en gång uppgraderas och förstärker sin plats i världen som en av de yppersta. Vi är så glada, säger museets överintendent Lars Nittve.
Ett av Hulténs villkor för donationen var att de verk som inte visas i samlinshängningen görs tillgängliga för allmänheten i ett användarvänligt magasin.
Anders Blåder
Fakta: Många uppdrag för Hultén
Hultén räknas som en av de främsta museimännen i modern tid. Han blev 1959 intendent på Moderna Museet. Ett år senare tillträdde han som chef på museet. Chefsposten innehade han sedan till 1973.
1974 lämnade Pontus Hultén Sverige för att ansvara för den franska statens museum för modern konst i Paris, Centre Pompidou.
Bland Hulténs övriga prestigefyllda uppdrag kan nämnas utvecklingsarbetet vid Museum of Contemporary Art (MoCA) i Los Angeles samt arbetet som direktör vid Palazzo Grassi i Venedig.