HBO Max får kritik för sina nya priser. Foto: HBO

Dubbelt så dyrt pris för gamla HBO-kunder: ”Fullkomligt bakvänt”

Uppdaterad
Publicerad

Ilska och missnöje florerar i HBO:s kommentarsfält på Facebook, efter att streamingtjänsten satt nya priser. En befintlig HBO-kund får betala dubbelt så mycket i månadskostnad i jämförelse med en ny kund som tecknar abonnemang i dag.

– Varför skulle jag fortsätta som kund hos er när ni uppenbarligen inte uppskattar de år jag varit hos er, frågar sig en person i en Facebook-kommentar.

Tidigare i veckan lanserade HBO den nya tjänsten HBO Max, som ersätter HBO Nordic. Förutom att utbudet förändras med HBO Max så ändras även priset. De nya månadspriserna blir billigare för alla – men mest för nya kunder.

För befintliga kunder sänks månadspriset från 109 kronor till 89 kronor. Nya kunder däremot får samma prenumeration för 44,50 kronor i månaden – och priset gäller så länge man är prenumerant, något Aftonbladet var först med att rapportera.

”Fullkomligt bakvänt!!”

På streamingtjänstens Facebooksida menar många att de nya priserna är orättvisa.

”Varför ska trogna kunder behöva betala dubbelt så mycket som de som skaffar tjänsten nu? Det är fullkomligt bakvänt!! Gör om, gör rätt!!” skriver en person.

”Varför skulle jag fortsätta som kund hos er när ni uppenbarligen inte uppskattar de år jag varit hos er?” frågar sig en annan.

”Vi beklagar”

I ett mail till Kulturnyheterna understryker Karin Larsdotter, presstalesperson på HBO Max, att alla får ett billigare pris än tidigare. Vidare skriver hon:

”Vi beklagar givetvis om en del kunder känner sig besvikna – med ovan olika alternativ hoppas och tror vi dock att så många som möjligt ska ha möjligheten att utforska HBO Max”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.