För fem år sedan började Christoffer Collin fotografera med mobilkameran och lägga upp bilderna på sociala medier. På den tiden var fotografi ett fritidsintresse och han hade ingen tanke på att göra karriär. Med tiden har han utvecklats som fotograf, lärt sig allt mer avancerad kamerautrustning, och fått hela 1,3 miljoner följare på Instagram. Idag försörjer han sig helt på sina drömska naturbilder.
– Jag söker nog ganska stilrena och enkla motiv och kompositioner. Jag försöker att inte krångla till det för mycket, säger han.
De bilder som gjort honom så omtyckt på plattformen är lätta att ta till sig och ställer inga större krav på betraktaren. Det är heller inget Christoffer Collin eftersträvar.
– Det kan låta som en kliché men med tiderna vi lever i med allt från sorg och svält till terrorism, så känns det fint att kunna bidra med något vackert och okonstlat. Jag försöker förmedla skönhet och ro... något som man inte behöver lägga ett slags kritiskt tänkande kring utan bara kan vila ögonen på, säger han.
Marknadsför resmål åt resebyråer
Inte helt oväntat väckte Christoffer Collins Instagramkonto också företagens intresse. Förutom att människor köper hans fotografier, försörjer han sig genom reklamuppdrag. Till exempel resebyråer betalar stora pengar för att han ska fotografera och på så sätt marknadsföra olika resemål.
– Ekonomiskt betyder 1,3 miljoner följare att jag får jobba med det jag annars hade gjort på fritiden. Jag får resa över hela världen och vara med om en massa häftiga saker. Jag får fortfarande nypa mig i armen ibland och påminna mig om att det är sant, säger han.
Men att överföra en naturupplevelse som inkluderar alla sinnen till ett tvådimensionellt fotografi är inte helt lätt och kräver såväl många timmars arbete som fotografisk kompetens.
– Naturupplevelser är väldigt lättillgängliga på sociala medier, men ger man sig ut och tror att man ska få en episk upplevelse varje gång så får man nog tänka om. Det ligger ofta flera timmars arbete bakom bilderna, och väder och vind påverkar också resultatet.