Mars. Foto: Wikimedia Commons

Universums trassligaste dokusåpa uppskjuten

Uppdaterad
Publicerad

Under våren har nyheter om sensationella dokusåpor avlöst varandra.

Den brittiska tv-showen Eden lades ner efter fyra avsnitt – men ingen talade om det för deltagarna, som fortsatte filmas resten av året. Och Game2: Winter där deltagarna ska tillbringa nio månader i Sibirien kallas på förhand för ett ryskt Hunger Games. Men den mest spektakulära av dem alla handlar om rymden.

”We’re going to mars. Come along.”

I Mars Ones egna kanaler är tilltalet fortfarande självklart. Bilder från kontoret i Holland blandas med föreläsningar på scener runtom i världen och skisser på den rymdfarkost som ska ta dem till den röda planeten.

Men turerna har varit många för företaget sedan den där dagen i maj 2012 när den holländska entreprenören Bas Landstorp gick ut med att han skulle till mars.

Allt skulle direktsändas

Då framstod hela projektet som en gigantisk reality-show, finansierad med hjälp av sponsring och reklam. Deltagarna skulle röstas fram av tittarna och allting, inklusive urvalsprocessen och resan till Mars, skulle direktsändas. Med på tåget var producenten för Big Brother och det globala produktionsbolaget Endemol.

200.000 personer världen över anmälde raskt sitt intresse för att leva, och dö, på Mars (även om det sedermera skulle visa sig att bara 4.227 personer faktiskt var beredda att betala anmälningsavgiften).

Projektet fick massiv medieuppmärksamhet, men kantades också av många kritiska röster. MIT påstod att om deltagarna verkligen tog sig till mars skulle de överleva i 68 dygn. Och när Mars One 2015 förlorade sitt tv-kontrakt var finansieringen av de 6 miljarder dollar det kostar att ta sig till Mars plötsligt oklar, enligt SpaceNews.

Världens mest spektakulära tv-projekt såg ut att vara ett gigantiskt luftslott.

”Jag vill nå ut med mitt ansikte”

Mars One är dock inte det enda tv-projekt vars handling kretsar kring människor som försöker överleva i en helt omöjlig miljö. I Sibirien där ryska överlevnadsshowen Game 2: Winter utspelar sig, är det inte ovanligt att temperaturen går ner till minus 40 grader under vintern.

Ändå har svenska Mats Goldberg från Älvdalen sökt sig till dokusåpan som kallats för ett ryskt Hunger games. Han är nu en av tre svenskar i ansökningsprocessen till såpan som börjar spelas in i juli.

Han berättar att den som klarar att stå ut i Sibirien i nio månader vinner 15 miljoner kronor. Pengarna är dock inte det viktigaste för Mats del.

– Jag utbildar mig till äventyrare och ser det som en språngbräda. Jag vill nå ut med mitt ansikte och på det här viset kan jag nå en bredare publik på den internationella marknaden, säger han.

Men med fullt fokus på vildmarken – hur vet man att någon tittar?

I brittiska Eden skulle de 23 deltagarna, precis som i Mars One, bygga upp en helt ny civilisation. Serien avslutades efter fyra avsnitt, men deltagarna hade ingen aning om detta och fortsatte att filmas i ett år – trots att ingen tittade, berättar The Guardian.

Har slutit avtal med nytt produktionsbolag

Någon slags tv-underhållning verkar det i alla fall bli av Mars One. Under en femdagars uttagning som kommer att ske mellan augusti och december i år ska 100 utvalda kandidater bli fyrtio. På Mars Ones Instagramkonto syns bilder på en Marsliknande miljö i en jordansk öken där tävlingarna potentiellt ska hållas.

I januari gick Mars One ut med en öppen global förfrågan till tv-produktionsbolag om att filma urvalsprocessen. De vill dock inte svara på vilket bolag som efterträder Endemol.

”Vi har valt en ny produktionspartner, men vill inte avslöja namnet på denna partner ännu. Vi är väldigt entusiastiska kring deras förslag och deras tidigare arbete och ser fram emot att tillkännage dem och våra nästa steg”, skriver Mars Ones kommunikationsdirektör Suzanne Flinkenflögel till Kulturnyheterna.

Om det blir några första steg på mars under Mars Ones flag återstår att se. Klart är att datumet för Marsresan är framflyttat till år 2032.

Läs mer: Nu kan du emigrera till Mars.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.