Den ideella organisationen Women in games Stockholm startades 2016 och växte snabbt från en samtalsgrupp med en handfull personer till en organisation med över 250 medlemmar.
Spelutvecklaren Linnea Harrison är ordförande i organisationen Women in games Stockholm som kämpar för att göra spelbranschen mer jämställd.
– Varje år identifierar vi några huvudproblem som vi kommer att jobba med. 2017 var det att kvinnor i spelbranschen inte blir sedda som experter inom sina områden.
”Missar många duktiga kvinnor”
Som ett motreaktion mot spelbranchens nedvärderande syn på kvinnliga experter startade Women in games Stockholm en serie föreläsningar. En gång i månaden får en kvinna inom spelbranschen berätta om sitt yrke och lära publiken – både kvinnor och män – något nytt.
Ett annat problem som Linnea Harrison ser och jobbar med att förbättra är att så få kvinnor väljer att jobba med spel.
– Vi missar väldigt många duktiga kvinnor som väljer att jobba på andra håll inom techbranschen, till exempel på Spotify eller Google, eller som olika typer av designers.
Spelutveckling påverkar spelkulturen
Women in games Stockholm fokuserar på att lösa problemen med jämställdhet för de som jobbar med spel. Men i speluppropet #vispelarintemed vittnar även de som bara spelar spel – gamers – om sexuella trakasserier online och i spelchattar.
– Om vi löser problemen med jämlikhet i spelindustrin kommer det att ändra hur det är i gamerkulturen också. Man kan bygga in lösningar i spelen för att förbättra spelupplevelsen för alla.
Linnea Harrison är optimistisk när det gäller spelbranschens potential att ändra sig.
– Det är redan en ung, föränderlig bransch där utvecklingen går snabbt, och det finns en stor förändringsvilja.
I mars kommer Women in games Stockholm att följa upp sina resultat från arbetet med förra årets huvudproblem, och slå fast vad som blir de huvudproblemen att försöka lösa.