På Spotifys lista över de 100 mest spelade låtarna någonsin på plattformen är majoriteten framförda av män. Endast 13 procent av låtarna framförs dels, eller helt, av en kvinna.
Det innebär att endast 12 personer är kvinnor av de 90 akter – det vill säga band, soloartister och duor – som framför listans 100 låtar.
– Jag blir inte förvånad, säger Josephine Forsman, trummis i Sahara Hotnights.
– Män lyssnar på män i mycket högre grad än de lyssnar på kvinnor. Kvinnor lyssnar också på män, för att män har traditionellt sett varit idoliserade.
Bland de tio akter som har flest låtar på listan finns en kvinna, nämligen Dua Lipa med fyra låtar.
Delat ansvar
Utöver att gemene lyssnare är mer van vid den manliga rösten så tror Josephine Forsman även att vi påverkas av att kvinnor medialt skildrats som konsumenter av musik – och män som skapare av musik.
För att få ändring på detta menar hon att män måste släppa in kvinnor i högre grad, samtidigt som lyssnaren behöver se över sin egen konsumtion:
– Vi åhörare sitter inne på makten.
Ann Werner, docent i genusvetenskap och lektor i musikvetenskap, menar däremot att Spotify har ett ansvar:
– Det blir en cirkulär rörelse. Den här listan skapas såklart utifrån hur människor lyssnar. Men vad som strömmas styrs även av Spotifys gränssnitt och algoritmer. Om manliga artister strömmas mycket så lyfts de fram och då strömmas de ännu mer.
”Komplex fråga”
Spotify är inte förvånade över siffran som de anser speglar industrin, men uppger för SVT att lyssnandet sakta blir mer jämställt. Företaget, som är världens största musikströmningsplattform, har flera projekt som arbetar långsiktigt med att ändra ojämlika strukturer.
– Vi tittar holistiskt på underliggande faktorer, det är så man skapar förändring över tid, säger Johan Seidefors, nordisk innehållschef på Spotify, men håller inte med om att algoritmerna ger fördel till manliga artister:
– Att det här skulle vara ett läge som stagnerat stämmer helt enkelt inte.