Enligt undersökningen, som gjorts av den feministiska arbetsgruppen Sparq inom musikalartistavdelningen i Teaterförbundet, ges 68 procent av utrymmet på musikalscenen i Sverige till män – trots att 63 procent av de anslutna artisterna är kvinnor.
Undersökningen visade även att bara en av de 24 musikaler man räknat på regisserats av en kvinna.
Granskning av arbetsmarknad
I granskningen har Sparq bland annat räknat antal jobbmöjligheter för män respektive kvinnor på scen och hur mycket scentid män och kvinnor haft i de största professionella musikaler som satts upp i Sverige under de senaste tre spelåren.
Genom kampanjen ”Våra historier”, där Sparq samlat in 450 citat och bilder från kvinnliga musikalartister, vill nu organisationen uppmärksamma den rådande situationen för kvinnor på musikalscenerna.
”Har känt mig nödgad att tacka nej”
En av de kvinnliga artister som deltagit i granskningen är Sharon Dyall, som berättar att hon tackat nej till roller, då de varit för ointressanta och mest syftat till att bidra med ”kvinnlig fägring”.
– Jag har vid några tillfällen känt mig nödgad att tacka nej just för att tjejrollen helt enkelt var för sipp och ointressant, ofta av yngre modell än jag själv och vars huvudsakliga insats varit ”kvinnlig fägring”. Detta trots att jag kanske just då kan ha behövt jobbet rent ekonomiskt, vis av erfarenheten att jag helt enkelt mått för dåligt av att göra just sådana roller tidigare.