Digitala experten Brit Stakston Foto: SVT

Brit Stakston vinner årets sociala medier-pris

Uppdaterad
Publicerad

För tredje året i rad delar Borås stad och Högskolan i Borås ut sitt sociala medier-pris på 100.000 kronor. Vinnare den här gången är digitala experten Brit Stakston.

Brit Stakston är känd som en av Sveriges flitigaste twittrare, hon har skrivit en rad böcker om demokratifrågor och digitaliseringens roll i samhällsutvecklingen och ingick tidigare i regeringens digitaliseringsråd. I februari grundade hon tillsammans med frilansjournalisten Martin Schibbye reportagesajten Blanc Spot Project, där utrikesreportage finansieras av mediekonsumenterna själva.

Hon är mycket glad över utnämningen.

Medier

– Otroligt hedrande! Förhoppningsvis har mitt arbete lett till att både människor, företag och organisationer har fått verktyg att hantera sin samtid, säger hon.

”Engagerad folkbildare”

I prismotiveringen står att priset går till Stakston ”för att hon som engagerad folkbildare, författare och debattör varit pådrivande i utvecklingen av en medveten samhällsorienterad användning av sociala medier”.

Vad ska du göra med pengarna?

– Unna mig att jobba mer med sånt som till exempel Blank Spot Project och att kunna slutföra min pågående bok ”Tre tweets – om digital opinionsbildning”, säger Brit Stakston.

Priset gick 2013 till Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborg, och 2014 till Lina Thomsgård som startade Rättviseförmedlingen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet