Therése Lindgren pratar med hundratusentals tittare. Foto: Youtube

Etiken på Youtube – ”Extremt dålig”

Uppdaterad
Publicerad

En kille gjorde slut med sin tjej. Hon berättar för en webbkamera om uppbrottet. Nu har filmen visats 1,6 miljoner gånger. Therése Lindgrens publik är stor, och påverkbar. Det vet hon, men ifrågasätter om andra youtubers gör det.

”Anders har gjort slut med mig.”

”Han älskar inte mig längre.”

Therése Lindgren gråter ensam framför en kamera. Sedan publicerar hon filmen. Rakt ut.

Efter det förändrades relationen mellan henne och tittarna – ”Jag kände för första gången att jag behövde dem”.

– Det var första och enda gången jag har lagt ut en video i affekt. Jag hade inte lagt ut en sådan video i dag, säger Therése.

– Då hade jag 70.000 tittare per video. Nu har jag kanske 300.000. Jag har blivit medveten. Om jag gör en video i dag så vet jag att Expressen, Aftonbladet och Nyheter24 kommer att skriva clickbait-artiklar om det. Så var det inte förut.

Större än tv

Kanske säger det något att 70.000 tittare på andra sidan kameran känns som få. Svenska youtubers når fler tittare än vad de största svenska filmerna gör på bio. De når fler än några av de mest påkostade svenska tv-programmen. Therése Lindgren är en av dem som når flest.

En tisdag i augusti klockan 19.00 sände hon live på Youtube. Filmen hade över 180.000 visningar. Det var fler än TV3 hade den timmen. Bland tittare mellan 12 till 44 år, hade Therése Lindgren en större publik än SVT. Hon säger att hon får erbjudanden om att vara med i tv, men tjänar mer pengar på Youtube.

Skärmdump från Therése Lindgren video Foto: Youtube

2013 började Therése att filma sig själv. Det var under en sjukskrivning för depression och utbrändhet. Då var nio av tio klipp skönhetsrelaterade. Ofta sminktips. Mest för att det råkade bli så. Någonting konkret att orka syssla med. Övrigt var berättelser om ångest och depression. Det är det nya boken ”Ibland mår jag inte så bra” handlar om.

– De absolut vanligaste frågorna jag får av mina tittare handlar om ångest. Det här är ett sätt för mig att sluta skämmas över mina psykiska begränsningar, säger hon.

Lämnade falskt dödsbesked

Nu mår Therése Lindgren bättre, men ska börja i kbt-terapi på nytt efter årsskiftet. Att vara känd är inte en framgångsrik kur mot psykisk ohälsa. Människor hälsar på Therése Lindgrens mamma Eva på stan, eller stoppar Therése för att berömma ett köp. Så är det nu, för någon som inte vågade gå utanför lägenheten nästan nyss.

– Jag har haft problem med att folk kommer hem till mig. Ibland kan ungdomar stå och plinga på min dörrklocka i två timmar. Det har inte varit bra för mig och min psykiska hälsa.

En kväll fick mamma Eva ett samtal från dolt nummer. Rösten i telefonen uppgav att han var polis, och att Therése hade krockat på Söderleden. Mamman behövde komma in för att identifiera dotterns kropp. Då blev Youtube oviktigt. Therése Lindgren lade ut filmen ”Inga fler vloggar” och kallade tittarna som söker upp henne och trakasserar hennes familj för psykopater. ”Vad är det för fel på er?”, säger hon i filmen. Efter det tog hembesöken abrupt slut.

De flesta som söker upp Therése Lindgren är barn, säger hon. Trots att majoriteten av kanalens tittare är över 18 år. Men om några av de små tog illa vid sig av videon, hoppas hon att det är glömt nu.

– Allt går så himla fort på Youtube. En vecka efter att min mamma hade fått det där samtalet var det inga kommentarer om det under mina filmer längre. Folk hade glömt.

När Therése Lindgren gör en sponsrad video, och det är det som genererar mest pengar, är hon noga med att adressera det. När hon pratar mycket om smink ser hon till att publicera en video med sitt osminskade ansikte för att nyansera det kosmetiska skönhetsidealet, och när hon har ångest berättar hon om det.

– Jag nämner alltid om det är ett samarbete med ett företag. Jag har det i titeln på videon och i informationsboxen under. Jag är så tydlig som jag kan vara.

Vad tjänar man på en åtta minuter lång sponsvideo med din följarskara?

– Det beror på hur bra man är på att förhandla.

Är du bra?

– Ja, jag har jobbat som säljare.

Therése Lindgren vill inte utveckla inkomsten ytterligare. Hennes följare klagar på bristande autencitet när hon berättar vad hon fakturerar, men hon är tillräckligt stor för att kunna välja sponsor.

– Det finns flera företag som jag inte samarbetar med för att jag vet att de har samarbetat med väldigt unga youtubers och bloggare. Det tycker jag inte är etiskt. Jag tycker verkligen inte om det.

Är det vanligt?

– Ja, det är det. Men det var ännu vanligare förr.

Varför då?

– För att många youtubers kan ta mer betalt nu. De små företagen utan koll sållas bort.

Nätverk som Splay och United screens jobbar med att knyta till sig Youtube-förmågor, och tjänar pengar på dem, men hjälper samtidigt till med till exempel löneförhandling och affärsavtal. Som agenter.

”Vår publik kan nästan fungera som en armé” Foto: Henrik Montgomery/TT

Etik på Youtube är inte bara reklam. Under hösten hängde två kända profiler ut en tredje känd profil, efter att han, enligt dem, skulle ha misshandlat en fjärde profil psykiskt när de två hade ett förhållande. Det skapades en hashtagg och ett upprop. Sms mellan profil tre och fyra, som alltså inte medverkar själva i videon, lästes upp. Det är explicita och obehagliga hot. Filmen har nästan 800.000 visningar och 19.000 kommentarer. Barn och vuxna engagerade sig. En mobb.

– Jag tycker att hela grejen är galen. De hänger ut någon för något de egentligen inte vet någonting om. Det här vågar jag inte prata om. Jag tycker att det är helt sjukt, faktiskt, säger Therése Lindgren.

Ni är publicister. Hur tycker du att etiken fungerar i din bransch?

– Extremt dåligt. Vår publik kan nästan fungera som en armé. Vår yngsta publik gör som vi säger att de ska göra. De är inte källkritiska, så det krävs verkligen att vi tar ansvar. Men många youtubers är unga, och har kanske inte den kunskapen. Det är också en himla svår balansgång: vi är inte opartiska publicister. Vi är riktiga personer som blandar in känslor, och ibland tycker jag att det inte blir helt riktigt.

Det är inte youtubers som ska utbilda unga om källkritik, tror Therése Lindgren. Det måste skolan göra. Och den får bakläxa. Det vet alla som har registrerat en ung människas medievanor.

– Generellt tror jag inte att vi har hängt med.

– Jag hoppas att det blir ett stående ämne i skolan: hur granskar jag fakta?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.