Israels public service-kanaler stängs ner

Publicerad

Det israeliska parlamentet har godkänt en ny mediereform som stänger ner landets public service-bolag för att ersätta det med en ny mediekoncern.

Diskussionen om att stänga ner IBA (Israel Broadcasting Authority) har förts under de senaste tre åren. Regeringen med premiärminister Benjamin Netanyahu i spetsen har hävdat att ett nytt public service-bolag är nödvändigt för att genomföra framtida reformer.

Men förslaget har kritiserats hårt, inte minst av israeliska journalister. Premiärministern anklagas för att vilja strama åt kontrollen av public service-media och lätta på granskningen av sin egen regering.

Nytt bolag sjösätts på måndag

Beslutet togs sent i tisdags. Bara några timmar senare tvingades ankaret för landets äldsta nyhetsprogram Mabat LaHadashot meddela att man, efter 49 år, läggs ner.

Även Israels äldsta radiostation, Kol Israel, som startade sina sändningar 1936 och därmed är äldre än själva staten, har tystnat efter Knessets beslut.

Totalt har två TV-kanaler och åtta radiostationer lagts ner och ett nytt public-service bolag väntas sjösättas på måndag. Det nya bolaget saknar än så länge en nyhetsredaktion – ledningen för nyhetsavdelningen ska tillsättas av en domare, skriver Kulturnytt.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer