Journalisten Jack Werner har granskat virala kampanjer på nätet och varnar nu för slentrianrapporteringen om hatkampanjer. Foto: Karl Gabor/TT

”Vi måste veta att hatet kan vara orkestrerat”

Uppdaterad
Publicerad

Medierna måste lära sig hur hatkampanjer uppstår, och vilken roll de själva spelar i hatets dramaturgi. Det menar journalisten Jack Werner, efter avslöjandet att hatet mot Åhléns kampanj var organiserat av en liten grupp högerextrema nätaktivister.

Vad tyckte du var problemet med mediernas rapportering kring Åhléns Luciakampanj?

– Vi vet att en dramatiskt ”snygg” hathistoria, där det finns ett starkt hat och ett oskyldigt offer, ger stort genomslag, och därför skriver vi om det. Problemet är att den rutinen har blivit så tydlig att den går att utnyttja. Det går att organisera en hatkampanj som man vet kommer få genomslag.

– Journalistiken måste tänka på att politisk aktivism sker på internet. Det är ett modus operandi för många politiska rörelser på nätet att försöka se större och mer inflytelserika ut än de är.

Nyheten om Åhlénskampanjen var ju en händelse – oavsett hur den uppstod – borde medier låtit bli att rapportera tycker du?

– Nej, man behöver inte ha en total avhållsamhet. Men ett hundratal hatkommentarer kan åstadkommas av en liten grupp på en eftermiddag. Klart man kan uppmärksamma det, men det är en bra ide att låta en insikt om hur stort det är prägla språket – man kan till exempel kalla det ”hatkampanj” istället för ”hatstorm”.

Du skrev redan innan Expo publicerade sin granskning att hatet mot Luciakampanjen kunde vara ”orkestrerat från någon vargkula”. Varför drog du den slutsatsen?

– Kommentarerna kom i vågor på ett sätt som de gör när de är organiserade uppifrån. Det svenska luciafirandet är ju till exempel inte så stort hos engelsktalande personer, ändå kom det vid något tillfälle många kommentarer på engelska. De måste blivit ditstyrda av någon.

– Men det märktes också i språket, och ord som ”kulturmarxism” och ”folkförrädare”. Det är laddade ord som de flesta inte använder till vardags. När sådana ord används bör det finnas ett politiserat användande bakom.

Hur ska medierna göra nästa gång, tycker du?

– Jag skulle göra ett antal sökningar efter nyckelord. Sök på ”Åhlens” och scrolla tills man kommer ner till det första inlägget och se hur det startade. För det andra: granska språk, granska avsändare. Kolla vilka grupper de är med i. Anpassa sedan rubrik och språk efter vad man hittar. Hittar man ett brett folkligt stöd ska man rapportera det. Hittar man en liten politisk grupp kan det vara värt att säga det.

– Och var noga med siffrorna: hur många är det egentligen som hatar?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.