Magi, häxor, trollkarlar och drakar. Det är fantasivärldar det handlar om. Ändå har gamla, fantasilösa könsroller ofta fått följa med in.
Robin Hobb, som egentligen heter Margaret Lindholm Ogden, är en av de som brutit med den traditionen. Hon är på ett kort besök i Sverige för att lansera senaste delen i serien om Elderling-världen “Assassins fate” och vi möter henne över en lunch i Uppsala. Det här är sista delen av en rundtur i engelska bokhandlar, och efter att ha skrivit autografer i några timmar i Uppsala, flyger hon vidare till Göteborg och därifrån tillbaka till USA.
– Det är lite svårt för mig att möta så här många, säger hon med ett leende. För jag är en väldigt inåtvänd person, en vanlig vecka möter jag bara en handfull personer, varav en är handlaren som säljer hönsfoder till mig.
Passé att fortfarande prata om kön
I Hobbs böcker är män och kvinnor jämställda, inte bara huvudpersonerna, utan också vanligt folk: smeder eller soldater, tiggare och narrar.
– Jag tycker inte att vi ska säga att könet är den viktigaste aspekten när vi möter en person.
Men samtidigt, säger hon, så är hon förvånad över att det här fortfarande är en debatt.
– Det är så passé, tycker jag, att fortfarande prata om kön.
Kvinnor tillåts ta mer plats
Men många fantasyvärldar är fortfarande lite medeltida, med medeltida könsroller.
Inte för att det inte finns hjältinnor. De finns, och är ofta smarta och modiga. Men de är undantag, och lever ofta i en mansvärld. Ett exempel är Tolkiens prinsessan Eowyn, som trots att hon lämnas hemma med barn och gamla, ändå tar till vapen. Men för att göra det, får hon klä ut sig till en man.
Dagens fantasy går ett steg längre, menar Anna Bark Persson, som skriver en masteruppsats på Uppsala Universitet om könsroller inom genren. De öppnar för många olika sätt att vara kvinna.
– Man porträtterar många kvinnor, som på olika sätt får ta plats. Också olika världar som har helt olika normer med till exempel sexualitet och sådana saker. Inte bara med sexualitet utan som öppnar upp för många olika sätt att vara kvinna istället för att lägga allt krut på den här tuffa kvinnan som står upp mot alla normer.
Sätter fördomar åt sidan
En huvudkaraktär i Hobbs böcker är Narren, som varken är kvinna eller man, eller så är hen båda. Det är typiskt för dagens moderna fantasyförfattare, säger Anna Bark Persson:
– De har liksom “queerat” fantasyn mycket mer, de får utrymme som karaktärer i sig själva och deras berättelse blir viktiga på andra vis.
Robin Hobb, som hon vill kallas när hon intervjuas om sina böcker, ger förklaringen att det är lättare att sätta sina fördomar åt sidan när man stiger in i fantasy:
– Eftersom jag för in läsaren i en annan värld, kan läsaren lämna sin kultur, sin etnicitet och sin religion och kliva in i en värld där allt det sveps bort. Alla sådana lojaliteter suddas ut. Istället möter du människor och formar åsikter baserat på vilka de är och vad de gör, istället för vad de är.