Nicolai Gedda och Ella Petersson, programledare för Kulturstudion och musikkritiker hos Kulturnyheterna. Foto: TT Bild/SVT.

”Möttes av oavbrutna stående applåder”

Uppdaterad
Publicerad

Min svärmor Marianne Hultberg jobbade som kulturattaché  på ambassaden i Moskva under Sovjettiden när ”Kolja” Nicolai Gedda kom dit för första gången. Hon brukar ofta berätta om hur hon var med i kulisserna när ryssarna tog emot ”sin” supertenor.

Landet var ju stängt och de enda tillåtna skivorna som såldes var från statens egna skivbolag Melodia. Men musikälskande ryssar bytte insmugglade raspiga inspelningar med varandra, och kände väl till tenoren med det ryska påbråt som rönt enorma framgångar i väst, liksom att Nicolai Geddas styvfar Michail Ustinov ledde ryska exilkören i Leipzig och att det var där lille Kolja som ung hade börjat sjunga.

Det var inte politiskt korrekt att tycka om exilryssar, så när Gedda för första gången fick visum och skulle sätta sin fot på en rysk scen var stjärntenoren nervös som aldrig förr.

Moskvakonservatoriets stora scen (på ryska uppkallat efter Tjajkovskij) var fullsatt till sista lyssnarplats. Han skulle utöver sin operarepertoar sjunga ryska romanser. Något som senare skulle komma att hamna på en oförglömlig skiva.

Nicolai Gedda gick ut på scenen och där förblev han tyst i över tio minuter. Han fick nämligen inte möjlighet att öppna munnen eftersom han möttes av oavbrutna stående applåder innan han ens givit ryssarna en endaste ton.

Geddas tolkning av Lenskij i Eugen Onegin anses – såhär i retrospektiv – vara bland det vackraste som någonsin vibrerat i väggarna på Bolsjojteatern. Jag tror att jag har lyssnat på den säkert en miljon gånger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.