Foto: Andreas IdénVisa alla (4)
Visa alla (4)

Festivalen som går mot strömmen

Publicerad

Festivalsommaren slår nya publikrekord. Men festivalen i Gagnef vägrar bli stor. ”Vi vill att det ska kännas som en hemmafest, fast i skogen”, säger festivalarrangören Johanna Beckman.

Vad hände med festivaldöden? I år tycks den vara avlägsen. Sommaren 2014 har istället dominerats av rekord. Både Bråvalla och STHLM Fields har krossat 50.000-gränsen, och förra veckans Roskildefestival gjorde ett historiskt rekordår.

Nyligen varnade dock kulturorganisationen MOKS för vissa kvarstående sjukdomssymtom. Festivallandskapet är i förändring. Några få musikjättar tar över marknaden, samtidigt som föreningslivet krymper. När artistgager skjuter i höjden har mindre arrangörer svårt att överleva.

Bokningarna inte avgörande

Kulturföreningen Skankaloss är ett av undantagen. Det hela började som en födelsedagsfest i Ängsholns folkpark i Gagnef med 200 gäster. Fjorton år senare är musik- och konstfestivalen i Gagnef väletablerad. Här finns inga stora artistnamn som lockar. Men festivalens 1500 biljetter säljer snabbt slut ändå.

– Bokningarna spelar mindre roll för besökarna, berättar en av festivalens arrangörer Johanna Beckman. Hon tror snarare att det är platsen och den kreativa stämningen som drar.

– Publiken litar på vår smak, trots att man inte känner till bandnamnet. Det har alltid varit många ”early adopters” här, säger Johanna Beckman.

Tidiga i fler bemärkelser än en. Trots att festivalen börjar först i dag, har hundratals volontärer tältat sedan i början av veckan för att tillsammans bygga upp festivalen. På fredagseftermiddagen är snickrandet färdigt och besökare återhämtar sig i solen nere vid bryggan. Reggae strömmar ut från stora högtalare. Förfesten började redan igår på ”Svartklubben” – en av festivalens scener.

– Det är det gemensamma byggandet som gör Gagnef speciellt. Det finns en lust att bidra och delta som du inte hittar på större festivaler, säger Johanna Beckman.

Bra arena för oetablerade artister

Festivalen är känd för att tidigt fånga upp artister som senare slår igenom. Göteborgsduon Studio bildades på campingen, och Lykke Li gjorde en av sina första spelningar här. I år spelar Zhala, som nyss turnérat med Robyn i USA, för fjärde gången. Hon gjorde själv sin festivaldebut på Gagnef 2009.

– Då hade jag inte släppt någon musik alls, utan körde ett slags klubbset där jag improviserade över beats. Publiken var tokig, folk stage-divade och någon började blöda. Det är, än i dag, bland det roligaste jag har gjort, berättar Zhala.

Efter debuten på Gagnef fick Zhala snabbt två nya spelningar. Hon berättar att det är ett bra ställe att promota sig själv som ny artist. Många från kultur- och medievärlden är här. Men det råder inte branchfeststämning, förtydligar hon snabbt. Folk verkar mest komma till Gagnef för att vara lediga, inte jobba.

Dyra biljetter på Blocket

Dagarna innan festivalen har efterfrågan på biljetter varit stor på sociala medier. Biljetter säljs för upp emot det dubbla priset på Blocket.

Varför säljer ni inte fler biljetter så att alla får komma?

– Om vi upptäcker att problemet växer med biljetthajar ökar, så måste vi kanske göra något åt det, funderar Johanna Beckman. Men säger bestämt att festivalen inte vill sälja fler biljetter. Då riskerar stämningen att försvinna.

– Vi vill att det ska kännas som en hemmafest, fast i skogen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer