Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Detalj ur Kvasts affisch med 812 kvinnliga tonsättare och en manlig. Kisa för att se vem det är. Foto: Kvast

Lika mycket Beethoven som kvinnor

Ska du gå på orkesterkonsert i år? Då är det 93 procents sannolikhet att du kommer att bjudas på musik skriven av en man.

Endast 7 procent av musiken som framförs på svenska konserthus spelåret 2013-2014 är skriven av kvinnor. Det visar föreningen Kvasts, Kvinnlig anhopning av svenska tonsättares, årliga sammanställning av de svenska orkestrarnas repertoar.

– Många unga tjejer som är intresserade av musik förstår inte ens att kvinnor kan bli tonsättare eller att det finns kvinnliga tonsättare, säger Stina Lyles, ordförande Kvast.

Bättre än på länge

En massiv manlig övervikt, men ändå är detta mera jämställt än på länge. När Kvast började räkna 2008 var andelen kvinnliga tonsättare i svenska konserthus 1,2 procent. Säsongen 2010-11 fick de kvinnliga tonsättarna en toppnotering på 8,4%, mycket beroende på Stockholms Länsmusiks satsning ”Skippa helskägget”, med över hälften kvinnor i programmet. Förra året var siffran nere på 3,5 procent.

Årets dubblering beror återigen på Stockholms Läns Blåsarsymfoniker som denna säsong har 30 procent kvinnliga tonsättare på programmet.

Noll verk

Enligt undersökningen är det sex orkestrar som har noll procent verk av kvinnliga tonsättare 2013-2014, däribland Helsingborgs Symfoniorkester och Nordiska Kammarorkestern.

En del orkestrar har av olika anledningar inte skickat in sina program för våren 2014 och är därför heller inte med i beräkningen.

Främst levande tonsättare

Det gäller bland annat Norrlandsoperans Symfoniorkester som skickade in siffrorna i dag, alltså alldeles för sent. I höst har de inga kvinnor på repertoaren men i vår kommer de med 19 procent verk av kvinnliga tonsättare nästan nå Kvasts mål på 20 procent.

Men det handlar främst om nu levande tonsättare, bland äldre verk ser det inte lika ljust ut.

– Där vi försöker göra skillnad är att spela de nu levande kvinnliga tonsättarna och beställa ny musik av kvinnliga tonsättare. Sedan kan vi göra ett bättre jobb när det gäller att titta på repertoaren bakåt, säger Marco Feklistoff, musikchef Norrlandsoperan.

Lika mycket Beethoven som kvinnor

Även om siffrorna pekar uppår så konstaterar Kvasts ordförande Stina Lyles att den traditionellt prestigefyllde kompositören Ludwig van Beethoven ensam står för lika många verk på de svenska orkestrarnas repertoar som alla kvinnliga tonsättare tillsammans -  alltså 7 procent.

– Om jag vore kulturpolitiker då skulle jag sätta någon på att räkna ut hur mycket skattemedel som går åt till att framföra Beethoven bara i år, säger hon.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer