Foto: TT

Opera + schlager – succé eller flopp i Eurovision?

Uppdaterad
Publicerad

Det estniska operabidraget La Forza tillhör favoriterna inför ESC-evenemanget i Lissabon. Men det är långt ifrån första gången som schlagervärlden sneglar mot operavärlden i Eurovisionsammanhang – mer eller mindre framgångsrikt, enligt artisten och låtskrivaren Fredrik Kempe.

– Operaälskare är väldigt intensivt älskande människor, men de är inte så många i slutändan och i stället röstar man på mer lättillgängliga bidrag, säger han till Kulturnyheterna.

Elina Nejtajeva sjunger det estniska bidraget La Forza – ett maffigt operanummer som i skrivande stund tillhör favoriterna bland bettingsajterna inför ESC.

La Forza är dock långt ifrån det första bidraget i Eurovisionsammanhang som hämtat inspiration från den klassiska operavärlden – redan 1957 skickade Storbritannien Patricia Bredin med låten All till Frankfurt.

Eurovision Song Contest 2018

Andra exempel är slovenska Cvet z juga av Alenka Gotars 2007, det svenska bidraget La Voix från 2009 och rumänska Cezar med It's my life från 2013.

Populärt koncept

Det är med andra ord populärt att skicka bidrag med mer eller mindre tydliga operainfluenser till ESC, men frågan är hur framgångsrikt konceptet är när det gäller att ta hem segern i tävlingen.

Operasångaren Rickard Söderberg, som själv tävlat i Melodifestivalen 2015 med låten One by one säger till Kulturnyheterna att han själv är ett stort fan av kombon – men att den sällan är ett vinnande koncept i tävlingssammanhang.

– Jag älskar ju opera i schlagersammanhang eftersom jag älskar allt som inte är de treminuter långa radiovänliga poppiga och trendiga låtarna. Sen går det sällan bra för opera i ESC – och det beror delvis för att många av sångarna inte är riktiga operasångare – vilket även är fallet med estniska Elina, säger han.

Rickard Söderberg har också egna favoriter i genren – såväl svenska som utländska.

– Jag älskar Dag Wiréns musik i Annorstädes vals med Ingvar Wixell från 1965. Ingvar sjunger otroligt – det där är schlager för mig. Sen älskar jag Nattens drottning med Elisabeth Berg som sjunger med Haakon Pedersen:

–  Vad gäller de internationella bidragen är Cezar den enda som har haft det där riktiga bettet. Il Volo och sånt där, där är det till 98 procent pop och två procent något annat – och eventuellt en dust av opera. Men Cezar – that’s the real deal, säger han.

”Låten kändes daterad”

Artisten och låtskrivaren Fredrik Kempe låg tillsammans med Malena Ernman bakom 2009:s svenska operabidrag La Voix, som hamnade på 21:a plats i finalen i Moskva.

Vad gäller segerchanserna för årets estniska bidrag ställer sig Fredrik Kempe dock skeptisk – detta då låten känns lite omodern.

– Operaälskare är väldigt intensivt älskande människor, men de är inte så många i slutändan och i stället röstar man på mer lättillgängliga bidrag. Det här är ju en house-dj-aktig låt som för mig kändes ganska daterad, säger han.

”Klurigt att få till i ESC”

Enligt Fredrik Kempe är det visserligen populärt med mer eller mindre operainfluerade inslag i Eurovision –  men genren medför vissa tekniska svårigheter då en operaröst kan bli oerhört hård om man inte mixar den på rätt sätt.

– Man måste vara lite expert på det, och det är vi i Sverige. När vi mixade Malena in i den här bakgrunden så lät det väldigt bra, men i Moskva hade de ingen förståelse alls för vad vi hade för åsikter och det lät inte så bra:

– Så det är många saker som gör att ett operabidrag blir klurigare att få till för tv-tittarna i Eurovision än i Sverige, säger han.

Hur det kommer att gå för Elina Nejtajevas operanummer i Lissabon återstår att se, men Rickard Söderberg är inte alltför hoppfull.

– I förhandssnacket snackar alla om att det är så kul och spännande med opera, men sen när de sitter där med sina chips och en folköl så kommer ingen att rösta på det där, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Eurovision Song Contest 2018

Mer i ämnet