Recension Eugen Onegin: ”Surrealistiskt i bästa bemärkelse”

Uppdaterad
Publicerad

Det är idel svulstiga känslor på Malmöoperan när man sätter upp Tjajkovskijs operaklassiker ”Eugen Onegin”. Utöver ”Svansjön” och ”Nötknäpparen” är den ett av Pjotr Tjajkovskijs mest berömda verk.

Kulturnyheternas operakritiker Camilla Lundberg recenserar i samtal med programledare Kim Veerabuthroo Nordberg.

Det ser mörkt ut, är det stor Tjajkovskijtragedi det här?

– Ja, mörkret sluter sig över Onegins och Tatjanas misslyckade kärlek, han bryter samman men nej: hon dör inte, för det är inte den sortens romantiskt sorgliga kärleksopera.

– Utan här handlar det om stora känslor som aldrig får gensvar i Tjajkovskijs väldigt känsliga tolkning av Pusjkins versroman. Rysk melankoli, idel tappade sugar och förspillda livsdrömmar men nej: inga björkar och samovarer på scen.

Regissören Tobias Theorell samarbetar som vanligt med scenografen Magdalena Åberg. Det ser avskalat ut.

– Ja, och lätt surrealistiskt i bästa bemärkelse. Molnen driver över väggarna i en läsning som betonar minnen och drömmar i scener som flyter i varandra. Det låter kanske flummigt, men det frilägger tvärtom väldigt skarpt just dom här känslorna. Som när Tatjana, den förlästa flickan på landet, faller för den världsvane Onegin som här är mer av kulturman än en dandy.

– Hela registret av förälskelse och förödmjukelse som hon spelar upp i sin berömda brevscen drabbar en verkligen. Att det inte saknar komiska inslag, ungefär som hos Lena Anderssons Ester, gör det bara än mer rörande.

Du verkar mer än nöjd...

– Ja, Theorell och Åberg har lyckats med konststycket att förmedla det tidlösa i Tjajkovskijs ryska 1800-tal. Det är nog den bästa version av den här operan jag sett!

– Och musikaliskt helt underbart under garvade Michail Jurowskijs ledning, som låter dom fina rösterna blomma utan ansträngning. Utsökta, handplockade gästartister med slaviskt ursprung, men heller ingen skugga över husets egna. En riktig fullträff för Malmöoperan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.