Artister mer villiga att göra reklamlåtar

Uppdaterad
Publicerad

Kompositörernas behov av reklam som inkomstkälla har vuxit, det säger arrangören bakom Roygalan, en av reklamfilmens stora galor som hålls ikväll. I år lanseras den nya kategorin ”Bästa musik i reklamfilm”, och bland de nominerade finns flera etablerade musiker.

Kända låtar i reklamfilm är inget nytt, men de är först nu som kategorin får ett eget pris vid en stor svensk gala.

– Musiken är ju viktig i reklamsammanhang, för att den spelar en stor roll för slutresultatet av filmen. Varför valde vi att göra priset just nu är för att vi i år har hittat ett bra samarbete med Ifpi och Musikförläggarna, säger Cilla Holm, projektledare för Roygalan.

Kallades ”sell out”

Specialskriven ny musik, nya versioner av gamla låtar och äldre musik kan vara med och tävla i kategorin. I år är tre låtar nominerade och bland kompositörerna och artisterna finns flera kända musiker, till exempel Oskar Linnros, Seinabo Sey och Marcus Price.

– De ville ha en ganska hård och mörk låt liksom. En trovärdig hiphop-låt som är contemporary, säger Marcus Price.

Det har hänt många gånger förr att kända musiker gör reklamfilmsmusik. Rolling Stones specialskrev en låt för att sälja flingor på 60-talet, och Michael Jackson och hans bröder har gjort reklam för en läskjätte på 80-talet.

Men frågan är om det finns en konflikt mellan den artiska friheten och reklamen? Det har funnits säger Marcus Price som menar att konflikten har dämpats av.

– I början av 2000-talet fanns begreppet att sälja ut och vara en ”sell out”. Det var aktuellt då och folk pratade i dem termerna. Men jag har tänkt på att det hör man inte så mycket nu.

Etiska dilemman

Marcus Price menar att han skiljer på rollerna mellan att vara en artist som släpper i eget namn, och en producent som gör en låt åt en reklamfilm. Däremot tycker han inte att det är problematiskt att göra en låt åt rätt kund.

– För mig är det inget problem, för jag tycker att det är kul att använda det hantverk som jag kan. Det enda som skulle leda till en konflikt är om jag får en förfrågan från ett företag där jag känner att jag inte kan stå för deras etik.

– Jag tror att kompositörer och musiker är mer beroende av reklamfilmssidan numera och ser det som en viktig inkomstkälla, säger Cilla Holm projektledare för Roygalan.

Alla pristagare på Roygalan

Folkets pris: FLX – ”Ingen dröm är för stor” för ATG. Fick 57% av svenska folkets röster.

Bästa reklamfilm: New Land – ”Vintersaga” för Volvo

Bästa reklamfilmsregissör: Gustav Johansson – ”A new beginning” för Volvo, ”805 million names” för WFP och ”Vintersaga” för Volvo

Bästa reklamfilmsfotograf: Niklas Johansson – ”Vintersaga” för Volvo

Bästa reklamfilmsklippare: Joakim Pietras  – ”A new beginning” för Volvo

Bästa musik i reklamfilm: ”Vintersaga”  för Volvo. Skriven av Ted Ström. Inspelad av Oskar Linnros och Amanda Bergman

Bästa animation: Fido – ”Sustainability” för BMW

Bästa visuella effekter: Swiss International – ”Manifesto” för Lipton

Bästa interaktiva reklamfilm: Callboy – ” Business like a Swede” för  TCO

Årets Royalty: Kristina Wibom, Camp David

Årets hederspris: Tobias ”Tobbe” Andersson, B-fotograf

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.