Moderna museet i Stockholm. Foto: Dan Hansson / SvD / TT

Nazistplundrad tavla orsakar bråk mellan Moderna och Riksrevisionen

Uppdaterad
Publicerad

Tavlan Marquis Joseph de Montesquiou-Fezensac av Oskar Kokoschka stals från en tyskjudisk konsthandlare på 30-talet och hamnade sedan i Sverige. Nu har tavlan lämnats tillbaka, men inte på rätt sätt, anser Riksrevisionen. Det rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.

Tavlan Markis Joseph de Montesquiou-Fezensac stals från konsthandlaren Alfred Flechtheim, köptes av Nationalmuseum och hamnade slutligen på Moderna museet i Stockholm. Tavlan har lämnats tillbaka till Fletchtheims ättlingar och sålts, men återlämnandet har inte gått rätt till, enligt Riksrevisionen.

Riksrevisionen motsätter sig inte att tavlan lämnades tillbaka, men menar att den tillhörde svenska staten och därför borde regeringen ha tillfrågats innan den återfördes. 

– Det är ju uppenbart att det brustit i rutinerna här. Därför har vi rekommenderat att de ska ta fram interna riktlinjer för hur återlämnanden ska ske framöver, säger Jenny Hedman, ansvarig revisor på Riksrevisionen, till Sveriges Radios Kulturnytt.

Moderna museet, som följt internationella riktlinjer för att återbörda konst som stulits av nazister (Washingtonprinciperna), ställer sig oförstående till kritiken.

– Det här verket är plundrat av nazister och därigenom att betrakta som stöldgods, så svenska staten har aldrig varit den rättmätiga ägaren av verket. Och eftersom staten aldrig har ägt verket så har vi gjort bedömningen att vi själva kan fatta beslut om det här, säger Lars Turesson, administrativ chef på Moderna museet i Stockholm, till Kulturnytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.