Netflix planer på att inta Sverige Foto: TT

Netflix letar svensk tv-serie

Uppdaterad
Publicerad

“Inte än“, säger Netflix vd Reed Hastings om att göra serier på svenska.

Men Kulturnyheterna kan avslöja att strömningsjätten har långtgående planer på att inta den svenska tv-marknaden.

”De har aktivt varit ute och träffat flera producenter”, säger Piodor Gustafsson, producent.

Den amerikanska online tv-bjässen tar ny mark.

På kort tid har Netflix börjat producera originalserier utanför USA. Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Colombia, Brasilien och Storbritannien har hittills bockats av.

I en exklusiv intervju med Kulturnyheterna säger Netflix vd, Reed Hastings, att företaget ännu inte har några konkreta planer på att producera tv-serier specifikt för den svenska publiken.

Ber om förslag

Ändå har flera producenter kontaktats av strömningsföretaget, med uppmaning att skicka in idéer till en serie på svenska som ska kunna visas exklusivt på Netflix.

– De ber att få förslag inskickade till sig, sedan ska de väl processa det i vår och i höst för att kunna beställa förproduktion nästa år, vad jag förstår, säger Piodor Gustafsson, producent för bland annat kommande storfilmen ”The Snowman”.

Har du själv varit i kontakt med Netflix?

– Ja, ett par, tre gånger. Vi träffade dem dels för våra engelskspråkiga projekt men också våra svenskspråkiga.

Att Netflix köper rättigheter att visa svenska serier är ingenting nytt. Men viljan att producera så kallade local originals, alltså tv-serier på svenska för en svensk publik, har inte hänt förut.

– De har bett oss att komma med projekt som vi tror skulle passa deras plattform. Det tycker vi är jättespännande, att konkurrensen om svenskspråkiga projekt ökar, säger Piodor Gustafsson.

”Deras princip är icke-transparens”

När en ny jätteaktör nosar sig in på den svenska tv-marknaden, kommer konkurrensen att förändras, tror Anna Serner, vd för Svenska filminstitutet, som själv försökt komma i kontakt med Netflix utan framgång.

– De har inte varit jätteintresserade av att prata med oss, men deras princip är icke-transparens, säger hon.

– Vi vet väldigt lite om vad de har för principer, jag tror att de har ganska goda ekonomiska förutsättningar, men de delger inga resultat eller statistik över tittning.

SVT och TV4, som i dag är superaktörer på den svenska tv-marknaden, lär märka av skillnaden, tror Anna Serner.

– Det blir ytterligare ett fönster och naturligtvis en ökad konkurrens som i slutändan kommer att leda till bättre serier. I dag har vi två stora aktörer, SVT och TV4. Alla kommer kanske inte att få plats i framtiden, men för publiken kommer det att bli bättre, säger hon.

”Det blir tuffare”

Christian Wikander är dramachef på SVT. Han bekräftar att flera producenter han har kontakt med, nu även kontaktas av Netflix.

– Vi delar bilden av att det här är ytterligare en aktör som är intresserad av att utveckla svenskt drama. Netflix och HBO letar efter svenskt eller nordiskt originalutvecklat material, säger han.

– Det innebär ökad konkurrens, det blir tuffare och det blir fler som vill jobba med de redan etablerade. Men det ger också möjlighet för fler att berätta sin historia. På sikt tror jag att det är bra för oss. Fler får chansen och i längden kan det höja kvalitén.

Men är inte SVT beroende av en stor och samlad publik för att kunna fortsätta göra drama?

– Jo och det kommer att fortsätta vara vår ambition. Sedan får framtiden utvisa om vi lyckas med det eller inte, säger Christian Wikander.

Flirtar med stora summor

När Netflix utvecklar en originalserie, behåller de rättigheterna. Det betyder att en producent inte kan sälja materialet vidare, efter att det har visats.  

– Fördelen är att någon vill fullfinansiera en serie. Vilket betyder att den blir gjord. Nackdelen är att den blir såld för alltid, så det blir inga ytterligare intäkter, säger Piodor Gustafsson.

Josefine Tengblad, dramachef på TV4, lyfter ett varnande finger för det.

– Som global aktör har de en helt annan möjlighet att fullfinansiera projekt, som så klart blir väldigt lockande för kreatörer och producenter. Men de köper också loss materialet och alla rättigheter för all framtid. Vad borde man som kreatör och producent egentligen kräva för ersättning för att avstå allt ägande i sitt egna projekt? Jag är rädd att man blir förförd av summan och i slutändan säljer sig för för lite pengar, säger hon.

”Lägger konkreta bud”

Netflix ögon för Sverige märks tydligt i branschen, berättar Josefine Tengblad.

– Det har pratats länge om Netflix intåg på marknaden som orginalbeställare, men så vitt jag vet så har det inte lett till någon konkret beställning. Vad jag har hört så har de varit runt och träffat olika produktionsbolag, säger hon.

– Det är klart att det är lite skrämmande. Men jag ser det som en match. En rolig match där vi alla tvingas att bli ännu bättre.

”Positivt” om fler ser

Svensk-danska succéserien Bron producerades för SVT och DR, men visas även på Netflix. Seriens skapare Hans Rosenfeldt är nu aktuell med brittiska serien Marcella, specialutvecklad för det amerikanska företaget.

Sofia Helin, som spelar Saga Norén i Bron, välkomnar fler aktörer på den svenska tv-marknaden.

– Det är bara bra att public service och mer kommersiella kanaler kan inspirera varandra för att ytterligare höja kvalitén. Vi har ett stort kunnande i vårt land. Det är bara positivt om fler kan se vad vi gör och om vi kan få finansiering från internationellt håll, säger hon. 

– Sverige är så litet så det behövs för att kunna producera på hög nivå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.