Foto: Scanpix

Nu avslöjar Spotify hur mycket artister får betalt

Publicerad

Mellan 0,006 och 0,008 dollar – musiktjänsten Spotify avslöjade på tisdagen hur mycket en artist genomsnittligt tjänar på att någon lyssnar på dennes låt.

De nya uppgifterna ses som ett försök att ta udden av kritiken om att vara snål mot artisterna, senast uttryckt av Radioheads frontman Thom Yorke, skriver AFP.

Spotify skriver på en ny egen sajt riktad till artisterna att summan varierar beroende på var musiken producerats och var den lyssnas på. Förutom artisten kan även låtens producenter, skivbolag och artistens manager vara berättigade till ersättning.

Lövar öppenhet

På sajten lovar man att i framtiden vara mer öppen genom att låta artisterna se hur mycket de tjänar.

”Den exakta fördelningen mellan dessa rättighetsinnehavare varierar beroende på lokala lagar och överenskommelser”, skriver Spotify på sajten.

”I USA får artisten 21 procent av ersättningen. Med andra ord, om en hit sjungen av en amerikansk sångare lyssnas på en miljon gånger får artisten runt 1 500 dollar.”

24 miljoner användare

Men summan är inte exakt. Artisterna får betalt efter att skivbolag och musikförlag tagit sin del av kakan.

”Vi ser personligen 'per stream' som en mycket bristfällig indikation på vårt värde till konstnärer” skriver Spotify.

Företaget meddelade också att man har planer på att hjälpa artister att sälja varor och biljetter via sin webbplats och appar. Dessutom kommer man att ge artisterna och deras chefer tillgång till detaljerade uppgifter om hur deras musik spelas runt om i världen via bland annat demografisk information såsom ålder och kön samt lyssnarnas aktivitet på Twitter och Facebook .

I våras hade Spotify mer än 24 miljoner aktiva användare och över sex miljoner betalande prenumeranter, skriver Financial Times.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer