Påve Benedictus XVI borde ha fullt upp med att förebereda årets midnattsmässa, som hålls i Peterskyrkan i Rom på julaftonskvällen. I stället väljer han nu att kasta sig in i nätets främsta plats för prokrastinering: sociala medier.
Vid en välbesökt pressträff i Vatikanen idag presenterades påvens nya Twitterkonto, som kommer att vara Pontifex. Där kommer påven, som tidigare haft underlydande som twittrat åt honom, för första gången att själv använda tjänsten.
”Ingen modegrej”
Påvens första session på Twitter blir den 12 december, då han svarar på sina följares frågor om tro. Men det är inget plötsligt infall, försäkrar hans medarbetare.
– Det är ingen modegrej. Det handlar om att påven ska använda de instrument vi har tillgång till idag, sade ärkebiskopen Claudio Celli, sociala medier-ansvarig i Vatikanen, vid dagens presskonferens.
Celli passade samtidigt på att ge en känga till alla som tvivlar på sociala medier.
– Det går bra att förmedla ett vist och genuint budskap i en kort mening.
Påven tycks emellertid inte särskilt intresserad av att ta del av några Twittersnackisar. De enda konton han hittills följer är vatikanens egna.